Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Bäst före-datum 12 april 2009

Filed under: Frigan — Cont-Einar @ 8:55
Tags: ,

Jag brukar inte lägga så stor vikt vid bäst före-datum, utan går mer efter lukt, utseende och smak. Men det finns gränser. Trots att den här feta-osten, som jag fiskade upp här om dagen, både ser bra ut och luktar ok, så tänker jag inte smaka. Undrar hur den kan ha legat oupptäckt i butiken i 3,5 år…

0141

/Cont-Einar

 

5 Responses to “Bäst före-datum”

  1. spillmaffian Says:

    kan det inte vara så att det är feltryckt datum?

  2. Cont-Einar Says:

    Jo kanske det, tänkte inte på det. Det är ju skumt att den ändå ser fräsch ut och luktar ganska ok, om den nu skulle va så gammal. Men med dagens livsmedelsindustri, med sina skumma tillsatser och behandlingar så kanske det ändå inte är omöjligt att datumet stämmer. Jag törs inte smaka i alla fall.

  3. Frigan-kollektivet Says:

    Det är konstigt det där med bäst före alltså. Vi öppnade en konservburk kronärtskockor häromdagen som stått där uppe på hyllan i all evighet. De såg helt okej ut, men iom att bäst före varit för ca 2 år sedan så blev folk jäävligt skeptiska. Resultat: Ingen åt något fast det dukats upp så fint. Slutsats: Ät när ni hittat maten, vänta inte flera år – då kommer bäst före-datumet få det att kännas äckligt oavsett hur det smakar…

    /yah

  4. Cont-Einar Says:

    Ah, de där kronärtskockorna som är så goda. Om de mixas ihop med lite vitlök och olivolja så blir det en supergod röra.

    Det är kul att hitta mat som saknar datum-stämpel, för då blir det mer spännande att provsmaka. :-)

    Jag har gjort mina misstag och blivit dålig i magen, men under 7 års dumpstrande så har det bara hänt 2-3 gånger. Det är iofs svårt att säga vad som beror på vad när magen krånglar, så exakt hur många gånger jag blivit dålig av sopmat vet jag inte. Men berättelsen om dom gångerna sparar jag till ett framtida blogg-inlägg. Ämnet mögel förtjänar också ett eget inlägg.

  5. barbouillebarbotine Says:

    Haha, det är som när någon på Posten hittar ett flera år gammalt brev som blivit väldigt försenat.

    Det läskiga är att osten säkert hade varit helt okej att äta. Det är läskigt eftersom det betyder att det tillsätts jävligt mycket kemisk skit i maten.


Kommentera

