Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Introduktion 28 maj 2009

Filed under: Övrigt — frenetiskfrigan @ 21:15
Tags:

Det är alltid lika kul när nya människor vill bekanta sig med den tabubelagda maten i containrarna. Häromdagarna följde två personer med och, till skillnad från flera tidigare introduktioner, hittade vi en salig blandning för gourmet-veggare. Vi hittade 6 påsar vegetariska taco-mixer, 6 flaskor olivolja, två flaskor basillikaolja, bröd och bakelser (valnötsbröd och biskvier för att nämna något), en massa ruccola, EKO-morötter från Italien (sic!; ytterligare en anledning att inte betala för mat) med mycket mera.

Det senaste året har jag personligen introducerat över femton personer för sopdykandet och flera av dem har i sin tur introducerat fler.
Lämpliga frågor att ställa sig/oss:
Ska vi behålla maten för oss själva? Når mängden tvättbjörnar någonsin gränsen för ”the carriying capacity” eller finns det faktiskt så mycket sopor att en massrörelse kan livnära sig på det?
Hur många har du introducerat för skipping?
Frenetisk-fd-vegan

 

12 Responses to “Introduktion”

  1. Barbouille Says:

    Jag tycker att vi ska introducera så många som möjligt. Hellre att alla sopor faktiskt tas om hand, än att man själv kanske gör mindre fångster pga att andra redan varit där.

    • Barbouille Says:

      Förlåt, jag menar naturligtvis: Hellre att alla ”sopor” tas om hand. För det är ju faktiskt inte sopor i dess rätta bemärkelse som vi hanterar, vilket är den lilla detalj som gör friganismen så absurd. Rota i sopor vill man väl inte göra heller! ;)

  2. Barbotine Says:

    Intro är bra – bra jobbat! Ibland kan jag känna att det dock inte finns så mycket att introducera. Det är ingen svår konst att dyka om man vet var man ska göra det. Det är ingen konst alls egentligen. Så alla intresserade: vänta inte på att någon annan ska berätta hur det fungerar. Gör bara! Jag och Barbouille har handgripligen introducerat sex pers tror jag.

  3. FRFR Says:

    Jag tror sällan att det är de praktiska kunskaperna som behöver introduceras utan snarare en moralisk nedbrytning tillsammans med någon som redan genomgått den processen. Praktik, tips och tricks följer naturligt.

  4. frenetiskfrigan Says:

    Även om grunderna är väldigt simpla så tycker också jag att frågan definitivt handlar om ifall hela communitys kan leva på det här sättet. Flera här ifrån lever mer eller mindre endast på sopdykt och andra former av ”stulen” mat som poliserna gärna vill se saken, sanningen är enligt mig att vi får en öppning, en väldigt simpel öppning för alla att uppleva vår försummade rätt till mat, när man helt gått över till att inte sälja sitt liv för mat återstår endast frågan om utrymme: vilken del av världen har i dag inte tvingats in i profitens dystra exploitativa fångenskap…
    – kss

  5. BlazingCube Says:

    Om man vill med och duka upp men inte har någon att vara med, vem ska man kontakta då??

  6. Frigan-kollektivet Says:

    Vi här hemma i kollektivet har väl mer eller mindre gått ut och letat med alla närma vänner, så det har blivit en hel del folk. Tror precis som FRFR att det mer handlar om att genomgå en moralisk nedbrytning med någon. Sen så råder det ju brist på ställen oxå, så att tipsa är ju inte helt fel. Att sedan folk får upp ögonen för att leva billigt är ju väldigt bra, för det ger ju mer tid över till annat i våra liv, t.ex. för att orka kämpa mot alla negativa krafter som finns i samhället…

    /yah

  7. Michelle Says:

    Hej!

    Jag är väldigt intresserad av det ni håller på med och har därför bestämt mig för att skriva en skoluppsats om det.
    Jag undrar om det finns något telefon nummer eller någon mailadress så att jag kan få ställa några frågor =)

    Tack på förhand

    Mvh/ Michelle

  8. Mattias Says:

    Hej på er

    Tack för en riktigt bra sida och sak. Har själv jobbat som chaufför inom brödbranschen och höll många gånger på att svimma när jag såg hur mycket mat som slängdes. Det jag gjorde när jag jobbade med detta var att samla in så mycket bröd jag kunde och gav bort. Både till bekanta och till en hjälporganisation.
    Hur som helst idag jobbar jag inte alls och har länge gått och funderat på att börja ta vara på mat som slängs både av ideolologiska skäl och av ekonomiska. Men jag undrar litet först

    1 Finns det någon som ni kan rekomendera ( ge min mailadress ) i göteborgsområdet och kanske bli introducerad
    2 Kanske kan ni berätta.. Om jag vill börja med detta vad bör jag tänka på.. några av de viktigaste punkterna… Hur stor är risken att åka fast… kan man inte bli filmad av kameror när man gör detta….
    3 Brukar inte containrar vara belagda med kedjor och liknande så att man inte kan komma in..
    4 Gör inte företagen det svårare och svårare att komma in och komma åt tunnnor och liknande

    Kort sagt kan ni inte över internet ge mig några svar så att jag kan komma igång och göra detta… Jag tror jag kan bidra med en hel del om jag kommer in i denna världen

  9. PP234 Says:

    Hej! Är det nån som har lite tips på ställen i växjö blir jag glad!

  10. PP234 Says:

    Hej! Är det nån som har lite tips på ställen i växjö blir jag glad, eller om nån vill ta mig med på en tur

  11. Saga! Says:

    Växjö dykare maila gärna! alltid kul när man är flera!


Kommentera

