Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Friganer i gratistidningen City 03 juni 2009

Filed under: Övrigt — Frigankollektivet @ 12:02
Tags:

Klicka här för att läsa texten.

Friganismen börjar på allvar leta sig ut i stormedia, ofta med ett mindre politiskt budskap som följd. Det har vi sett flera gånger nu, att journalisterna väljer att beskriva det mer som en livsstil än som en konsekvens av ett (i vissa fall enormt) kritiskt tänkande kring det här galna kapitalistiska systemet. Ett system som ju möjliggjort det här enorma slöseriet, att det över huvud taget kan vara lönsamt och inte alls omoraliskt att slänga och förbruka så här mycket av vår planets snart uttömda resurser.

Att kalla sig frigan förutsätter i mina ögon ett radikalt miljötänk, precis som ordet vegan förutsätter ett radikalt djurrättstänk. Skönt då att vi också kan skapa vår egen media, och har möjlighet att komplettera journalisterna med mer obekväma åsikter.

Citys journalist har skrivit att Konsumentföreningen Stockholms undersökning visar att vi kastar 27% av all mat som handlas. Jag kan tillägga att undersökningen också visar att 57% av allt som slängs av hushållen är onödigt avfall. Med onödigt avfall menar de mat som hade gått att äta om den hade ätits upp i tid eller hanterats rätt. Läs en intressant pdf om det här.

/yah

 

14 Responses to “Friganer i gratistidningen City”

  1. Pepe Says:

    Vad är det för syfte att leta sig i stormedierna? Vi alla väl vet att det är bara en kedja i Sverige som lämnar öppna sopkonteiner och de har borjat att installera låsta soprum överallt just efter sådana aktiklar! Jag förstår att det är helt okey för en tjej som bor i Östermalm (som i artiklen i City) och vill göra en stor succe med sin bok om dumpster-diving. Men hur skulle det gå till för alla de hemlösa som riktigt lever på det mat? De kan inte bara handla någonstans i Ica när alla soprum blir låsta. Ska de vara hungriga tack vare ambitiösa doktorander från Östermalm?

  2. Cont-Einar Says:

    Jag håller med.
    Jag har just upptäckt att två butiker i stockholms-området har börjat låsa in sina sopor. Jäkligt trist, och jag tror att såna här reportage kan påskynda den trenden. Helst skulle jag vilja att friganismen fortsatte vara en underjordisk rörelse som sprider sig från mun till mun.

  3. Anarkisten Says:

    Om man har som enda ambition att fortsätta parasitera på ett vidrigt system kan jag förstå att man inte vill att det ska spridas för mycket. Jag moraliserar inte på något sätt, jag sopdyker själv.

    Men om man vill se en mer djupgående förändring kanske man ska tänka lite längre…. lägga in en högre växel så att säga… med en bultsax?

    Det är i alla fall så jag ser det.

    ”… GER DE DIG INTE BRÖD DÅ: TA DET! ” – Emma Goldman

  4. Pepe Says:

    2Anarkisten: det är bekvämt att teoretisera hur man ska förändra systemet med en bultsax. Men jag pratar inte om teorin utan om en grym verklighet. Att sopdyka – är en ”last resort” för de mest svaga. De knappast vill kämpa utan att ha någon mat. Föreställa dig människor i olika livsituationer (för att en medelklass svensson ska knappast dyka i konteinrar): till exempel en gömd flykting med familje som försöker att skapa lite mat. Ska han ta bultsax och öppna ett låst soprum – det betyder brott – skadegörelse och stöld med inbrott. En butik fixar lås och den flyktingen kommer nästa gången med bultsax där polisen skulle gripa honom. Och utvisa till Irak eller Somalia osv. Är det ditt pris på ”revolution”? Den enda förändring som jag ser hittils är att butiker börjar bli upprörda över problemet och började att installera lås för att lösa det. Och sådana artiklarna är inte mer än inbjudan att parasitera på systemet för de som inte verkligen behöver det. Det är ett försök att sätta sopdykning som en modig trend, som någonting ”kul”.

  5. Anarkisten Says:

    Ok. Jag förstår vad du menar och du har en viktig poäng i det.

    Men nu när samhället blivit tuffare och fler och fler människor faktiskt börjar sopdyka för att ha råd med mat så börjar butikerna låsa matcontainrarna oavsett om det står om detta i tidningar eller inte. Och är man gömd flykting så åker man ju dit oavsett, eller hur?

    Att polisen skulle stå och vänta för att någon skulle ha brutit upp ett lås några kvällar innan är en absurd tanke. Dom har inte såna resurser.

    Poängen jag försöker komma fram till är att det här systemet aldrig tillåter några kryphål särskilt länge. Det är den bistra sanningen…

  6. Pepe Says:

    Jag håller med dig generellt.

    Angående ”Att polisen skulle stå och vänta för att någon skulle ha brutit upp ett lås några kvällar innan är en absurd tanke. Dom har inte såna resurser. ”

    Jag hade en compis som blev stoppat av polisen när han sopdykade. De kollade hans leg och sa att allting var bra men senare avslöjdes det att de har satt honom i misstänkeregistret pga att de poliserna ”misstänkte” att han gjorde bilinbrott på en absolut tom parkering vid butiken! Trots att det var inga bilar där och det var klart vad han gjorde – letade för mat i konteinrar. Och ännu senare fick han veta om att polisen inkluderade den butiken i sin patrullrunda på begäran av butikschefen just pga sopdykare. De passerade platsen regelbundet och tittade om det finnas någon vid konteinrar trots att det är ”lagligt” att ta mat från öppna ställena.

    Jag håller med dig att polisen ska inte sitta och vänta på någon som bryter lås. Men butikerna anlitar säkerhetsvakter som ska gärna ”gripa” någon och hålla fast tills polisen kommer.

  7. Anna Says:

    Ja lidl har sattit bur runt sina papperskorgar. ica går det ej att leta vid för de har stora blå cointainers med lås på. och detta stod i citry det är en tidning som bara finsn i sthlm så för ej som friganiserar i växjö kan nog vara lugna

  8. anna Says:

    Istället för att slänga maten kan väl affärerna då sälja den billigare de som håller på gå ut

  9. Om sopdykare är inte dum och gör inga olagliga saker då ingen polis kan stoppa honom/henne. Spelar ingen roll om det finns säkerhetsvakter som ”ska gärna “gripa” någon och hålla fast tills polisen kommer” – om container är olåst och det finns ingenting som säger att man kan inte vara omkring containrar, då har man rätt att dyka. Period.

    Jag kan inte se något dåligt i artiklar: naturligtvis om containerdykning är din enda sättet att inte dö av svält, så kanske du ska inte gilla sådana artiklar, men det viktigaste i ideologiska friganismem är att påpeka problemet med maten som slängs – att göra samhället inser vi slänger massor av ätbar mat. Självklart, om en är full av egoism och bara vill spara egna pengar, så undrar jag inte på att artiklar som den i ”Stockholm City” kan bara ilska sådana ”friganer”.

  10. Cont-Einar Says:

    Hej Romuald.
    För mig är det inte risken för polisingripande som gör att jag ogillar såna här artiklar, utan för att jag tror att risken för att butikerna ska låsa in sina sopor ökar. På senaste tiden har jag sett hur tre butiker där man förr kunde dumpstra nu har låst sina sopor. Jag har svårt att tro att uppmärksamheten ska leda till en shysstare avfallshantering och mindre resursslöseri, utan snarare att man döljer problemet. På vilket sätt tror du att det ska slängas mindre mat pga såna här artiklar?

    Och ja, friganismen är ett sätt för mig att spara pengar, för jag vill inte behöva jobba så mycket. Du kan kalla det egoism om du vill. Jag sprider dumpstrandets konst till vänner, men det är ju faktiskt så att bara ett begränsat antal människor kan leva på sopor.

  11. Pepe Says:

    Hej, Romuald.
    Du kan säga ”ingen polis kan stoppa honom/henne” till min compis som blev utvisad från Sverige just pga den anmärkningen i misstänkeregistret. Jag förstår att du bryr sig inte men det är just vad jag pratar om – om egoismen som leder sådana macho-style inlägg om matberg osv. som lyckliga sopdykare kunde skaffa från konteinrar.

    Och det är nödvandigt att gissa ett par steg vidare om du kämpar för någon förändring. Bara se på problemet med massavlyssningen och övervakningssamhället i Sverige – det mesta av folk i landet var emot FRA-lagen. Har det spelat nagon roll? Har det förändrat någonting? Och nu har vi bara några tiotals aktiva ”friganer” vars enda sättet att kämpa för förändring verkar bli dålig publicitet i stormedierna. Men om man gissar att friganer kunde bli hörda av politiker. Vad händer sen? Bingo! De ska bara förlänga utgångsdatum på produkter. Och nu ska den maten som gick till konteinrar tidigare bli sålda i butiker till ett standart pris. Har du egentligen tänke att politiker i Brussels ska tillåta folk äta ”dåliga produkter”? Nej, det ska aldrig hända pga matförgiftningar osv., de ska bara göra utgångsdatum mer realistiska, så att maten blir kastade till sopor när den blir verkligen oanvändar. Så här blir det i slutet. Och om du kämpar för förändring du bara försvarar intresser av de stora företagen som VILL att hygieniska regler blir mjukare för att sälja mer och kasta mindre.

  12. Emil Says:

    Någon som vet vart man kan hitta lagarna (paragraffer) om dumpstring i Sverige?

  13. Emma Says:

    Nu låter jag antagligen dum, men kan man inte fråga en butik om man får komma och hämta mat som de tänker slänga? Har någon gjort det? Jag tänker på mindre butiker.

    • Frigan-kollektivet Says:

      hej emma! det är helt klart värt ett försök. jag har en papperslös vän som får mat på det viset ofta, vilket är väldigt sympatiskt tycker jag. överlag så känns det inte som affärerna är beredda att lägga ner mödan som krävs för att ge med sig på detta mer trevliga sätt. att de förlorar kunder och känner ansvar för att maten inte ska göra folk sjuka är två andra anledningar tror jag. känner också några andra som gått och frågat i mindre butiker, och fått med sig lite, inga enorma dock.

      om vi ska jämföra med andra länder, så i berlin har t.ex. vissa mindre butiker system där man kunde komma vid en viss tid vid stängningstid och hämta dagens osäljbara mat. tror det är något sånt som behövs för att man ska kunna ersätta containerletandet på allvar (som man ju slipper säga ”snälla, ge mig!”, utan bara kollar och tar vad som slängts). känner inte till att några butiker fungerar så i sverige, om man då inte känner de som jobbar…

      /yah


Kommentera

