Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Gratis mat i skog och mark 16 juni 2009

Filed under: Frigan Stockholm — Frigankollektivet @ 18:33
Tags: , , ,

gökärtJag har börjat lära mig om ätliga växter! Det är riktigt coolt hur mycket fina grejer det finns där ute i snåren, som man kan få i sig näring, vitaminer och massa olika nyttigheter av. Gratis är det också. Här är nåra exempel:

  • Gökärt – små rosalila blommor som växer i skogen och längs vägar. De är krispiga och söta, smakar lite som sockerärt. Passa på att gå å leta efter dem nu, tror de snart blommat över!
  • Nässel- och kirskål– soppa, kryddad med pepparrot och granskott.  De tre förstnämnda växer i närheten av människor, inte i skogen direkt utan i diken och i trädgårdar. Både kirskål och nässlor är ASNYTTIGT och finns i överflöd. Pepparrot är lika nyttigt som vitlök, mot förkylning å så. Starkt och gott!
  • Björklövste, låt löven sjuda under lock i typ 10 minuter, ska va bra för massa saker tex reumatiska besvär.

Det här är bara ett litet smakprov på allt som finns att hitta där ute, och lära sig om.
Jag tackar jorden och solen, och njuter faktiskt av att kunna plocka mat från marken istället för från en container…

//em

nässel och kirskåls-soppa

 

3 Responses to “Gratis mat i skog och mark”

  1. Cont-Einar Says:

    Ah, vad fint. Det är fascinerande att det finns så många ätliga vilda växter. Jag har idag plockat en massa nässlor och lägenheten är full av nässlor på tork. Det är bra att passa på att samla på sig ett lager. Den där Gökärten blev jag sugen på att prova.

  2. Tom Da Sóp Says:

    Vi gjorde te för ett tag sen ute i skogen: skvattram, björklöv, granknoppar, åkerfräken, gråbo och nässlor. Fantastiskt gott (och nyttigt)… Men här ute på landet tycker jag det är svårt att hitta nässelställen som inte växer det åker en jävla massa bilar.

    Har hittat en massa fin gråbo, åkerfräken, nässlor och annat jag inte kan plocka för att det ligger en landsväg alldeles för nära. Hatar bilar :-(

    Annars har jag hittat mest skvattram och skogsfräken ute i skogen. Men det är ingen bra att överdosera. Då kan man få kramper och slemhinnorna torkar ut. Men i lagom doser blir man mysigt sömnig och go. Man kan också göra myggmedel av skvattram, vilket behövs här uppe i Bergslagen, Mitt blod verkar vara en myggdelikatess…

    Just det, det växer en massa ljung här i skogen. Ska bara vänta att dom slår ut i blom. Älggräs har jag också tänkt att plocka. Bra mot huvudvärk, men bara färsk. Som torkat är det bra som te dock.

    Blåbärsblad är också fina grejer. Det ska jag också plocka när det slutar regna så förbannat. Senare mot hösten kan ni ju gissa vad jag tänker plocka ;-)

    Glad frigansk midsommar på er…

  3. mollbarn Says:

    Hejsan. Såg att du skrev att vissa växter växer det mängder av i diken. Men det är det sista stället man ska plocka växter på. Det beror på att de är fyllda av gift då de tar upp avgaserna från bilarna som kör förbi.
    Ett annat ställe man kan vilja plocka på är gödselstackar där det ofta växer mycket och stort. Men då de blir fyllda av kväve så är det en ”dödsfälla”

    Men tack för ett övrigt intressant inlägg :-)


Kommentera

