Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Gratis, sommar! Upptäckter och vildstick 28 juni 2009

Filed under: Frigan Stockholm — Frigankollektivet @ 16:17
Tags: , , , , , ,
Ett öde hus från insidan

Att bo gratis är svårt i Sverige. Men det finns hus som står tomma, inte bara på öde platser som på bilden. Med tak som läcker in har några människor lämnat det här huset att förfalla, ruttna bort. Sakta fortsätter det ätas upp av naturen, när någon annan istället skulle ha kunnat flytta in och ta hand om huset så att det inte förstörs. Det här ett av tre hus i mer eller mindre borttynande skick vi hittade under en lång promenad i juni. Sugen på att flytta in?

Korgar med mat från staden

Varför inte ta med sig lite oönskad mat till sin sommarvistelse? Kolla in din närmaste container, lasta ur packningen och fyll upp med härliga frukter och grönsaker. Kanske hittar du tillräckligt mycket för att slå läger över hela sommaren och glömmer bort hur jobbigt svettigt det är att sitta vid en dator med stekande sol utanför fönstret... Passade även på att plantera några av de 30 lökar vi hittade. Hoppas djuren låter dem vara ifred.

En ryggsäck full med kamomill

"Men vänta nu, är inte det där kamomill?" Efter några sekunder förstod jag vad mina ögon hade lokaliserat - ett helt litet fält med kamomill! Som tur var hade vi en stor ryggsäck med oss som vi kunde fylla upp. Helt klart ett av Sveriges godaste örter att göra te på! Lugnande är det också. Efter vi plockat oss belåtna vid vår guldgruva, och det knappt synts att vi varit där, gick vi förvånat förbi ytterligare två kamomillfält! Vart, undrar du? Vid en åker i Järna, 15 minuter från stationen. Jag kommer tillbaka! /yah

 

8 Responses to “Gratis, sommar! Upptäckter och vildstick”

  1. Cont-Einar Says:

    Vilka fina bilder!

  2. Calle Says:

    förresten nån som vet om friganställen i uppsala???

  3. Staffan V Says:

    Intresserad av att låna en sommarstuga mot lite trädgårdsarbete?

  4. Calle Says:

    Kom att tänka på en formulering (nr 30)…

    Efterfrågan skapar ju produktion, som pressar priser så att det tillslut blir dyrare att förvara än att kasta och köpa nytt i vissa lägen. Leve konsumentupplysning och antikonsumerism!!
    Slöseri är en respektlös skymf mot människor, och djur, tycker jag. Det är mycket tjat från en del håll att jordbruket behöver odlingsförhållanden som GMO och besprutningar för att möta den stora efterfrågan som behövs att kunna föda all världens människor.
    HA!!! Det kanske skulle vara sant om ”inte våra tillgångar levde över oss” (-typ medelklassvennar).
    VI SLÄNGER KANSKE EN TREDJEDEL HÄR!! Kapitalstyrning vill ju att folk ska få begär efter sånt de inte ”behöver” ha, med den gamla slitna ”unna dej” tiraden, för det är kommerisellt logiskt.
    Matlagning är ju oxå SÅ fetischerat!! Man äter med ÖGONEN, och ögon blir inte mätta! Men jag har oxå gnällt över detta SÅ många gånger. F´låt!

  5. Admin Says:

    Mycket stämningsfulla och vackra bilder.
    Ett tag levde jag kanske till 35% som frigan, och har hittat allt från plåster till påsar med djungelvrål och grillchips. Men mest av allt bröd i ofantliga mängder. Nu tycker jag det blivit svårare att hitta dumsterställen i Umeå där jag bor.

    // Maria – peppen.wordpress.com
    – En blogg om hållbar livsstil

  6. Ilahinoor Says:

    Åh! Klart man vill flytta in!

  7. Hej! Jag letar efter en frigan-bostad till vårterminen, allt jag äger är nämligen nerpackat i lådor i morsans förråd då jag har bott utomlands det senaste halvåret så nu har jag ingen permanent bostad längre. Jag kan tidigast flytta in lagom till jul eller senare… har ni några tips? Övergivna hus, koja i skogen, kollektiv.. allt av intresse (inom Stockholmsområdet)! Måste ligga inom gång/cykelavstånd till kollektiva färdmedel och helst i/nära naturen! Jag är förresten en jävel på att städa och diska! ;)

  8. Loppan Says:

    Jag har suttit och bläddrat igenom den här bloggen lite nu och jag kan inte göra annat än lyfta på min (förvisso väldigt imaginära) hatt och tacka för att det finns människor som är så coola.
    Tack för inspirationen, jag kommer verkligen bära med mig det här i framtiden. Keep up the good stuff!


Kommentera

