Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Nyfrälst 29 augusti 2009

Filed under: Frigan — friganna @ 22:38

Det var ett radioprogram i våras som öppnade mina ögon för friganismen. Jag insåg vad jag alltid velat vara = Frigan, eller egentligen varit men aldrig riktigt vågat… leva ut.  Jag älskar känslan av att ta vara på saker och utnyttja de resurser som annars går till spillo. Har inte mycket till övers för konsumtionssamhället. Jag pluggar och har praktikperioder i  lite olika städer och brukar försöka hinna kolla in friganmöjligheterna där jag är. Har mest erfarenhet från Linköping men även Örebro och Värnamo. Tycker dock ofta att möjligheterna är begränsade, jag ger mig aldrig på stora mosmaskiner eller avspärrningar. Har även fått upp ögonen för hur mycket fint man kan hitta i ett vanligt soprum! Ok att man inte vill ha kvar sina saker, men att folk t o m är för slöa för att gå till en second hand-butik!!  Lägger upp lite bilder på sådant jag hittat under sommaren och hoppas det kan inspirera! Undrar förstås också om det finns någon mer som friganar i Linköping?

Så himla söta, och lite olika stora. Från soprum i Värnamo
Så himla söta, från soprum i Värnamo

Underbara körsbär från Värnamo!

Underbara körsbär från Värnamo!


Senaste fyndet!

Senaste fyndet! Linköping


Någon annan idé till användningsområde för denna metallgrej?

Någon annan idé till användningsområde för denna metallgrej? Värnamo


Hemmaklänning från container för hushållssopor i Örebro

Hemmaklänning från container för hushållssopor i Örebro

 

9 Responses to “Nyfrälst”

  1. Frigan-kollektivet Says:

    Ja, soprum är verkligen inte att underskatta, även om vårat blivit svårare och svårare att komma åt nu! (öppet några timmar 2 gånger i veckan vilket suger). Det borde komma fler och fler steg innan soprummet också, så att allt kan tas till vara som kan tänkas bli värdefullt för någon i ens närmiljö.

    Keep up the good work! :)

    /yah

  2. Cont-Einar Says:

    Soprum kan vara super! Jag hittade nyligen en massa vinyl-skivor, och med en skivspelare köpt på blocket så lyssnar jag nu på helskön 70-talsrock som Deep Purple, Santana, Peps Persson, Janis Joplin och Jethro Tull. Jag har även funnit klockradio, keybord, och tavlor.

  3. Trashwiki.org saknar sidan om Linköping, om du kan, vänligen bidra med din information, tack!

  4. Hulken Says:

    skulle gäran vilja ha tips på vilka affärer som det finns i Örebro området då vi endast hittat en, vilket suger :/

    • Klara Says:

      Håller du på med dumpsterdiving i Örebro fortfarande? Skulle gärna vilja haka på om ni är ett gäng som brukar dumpstra!

      • Keep Says:

        Jag är väldigt ny på detta men intresserad av att skrapa ihop lite folk, finns i örebro..?

  5. apan Says:

    Nu är det snart 1,5 år sedan jag dumpstrade i Lkpg, men testa coop Lägerhyddan, det ligger vid Stolplyckan (nära sjukhuset). Väldigt mycket bröd och nötter har hittats där. :)

  6. Karin Lindstén Says:

    Hej! Jag är en tjej som går på gymnasiet och har nu fått upp ögonen för dumpster diving. Jag skulle tycka det vore oerhört intressant och lärorikt om jag skulle kunna få delta när någon/några utför dumpster diving i Linköping. Hör gärna av er till mig!

    Med vänliga hälsningar
    Karin, karin.tg@hotmail.com

  7. När jag bodde på studentboende brukade jag köra med ”soprumshopping”. När studenterna flyttade hade de ofta köpt ikeamöbler som de sedan bara slänger. Det gör mig arg. Så jag har hittat ett perfekt sängbord, två fåtöljaktiga grejer, mängder av porslin (som jag bytte lite då och då), böcker, kläder… Själv samlar jag ihop allt och ger bort till Myrorna eller liknande.


Kommentera

