Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Ett gott fynd :D 20 november 2010

Filed under: Frigan Norrköping — skrotnissa @ 18:27
Tags: , ,

Vårat senaste fynd blev ovanligt gott :D

Mmm, nu kan vi njuta i vintermörkret med film och gratis ostbågar, brownies, chokladgodis och lyxiga kex!

Tack snälla container ;)

Nej, ärligt talat vi hade hellre sett en container fylld med riktiga sopor istället för allt detta godis och snacks plus all mat vi också fann.

I bakgrunden på bilden står även två miljökassar fyllda med tvättmedelsförpackningar. Varför slänger man tvättmedel, det har väl inget bäst före datum?

gotter

Frigan Norrköping teamet har nu utökats en hel del och vi är nu uppe i 10 personer som får våran mat på detta vis. Det känns fint att kunna ta vara på ännu mera av denna mat som annars ruttnar bort eller bränns upp i något värmeverk istället för att göra det mat är till för, – att fyllamagar och ge energi till levande varelser.

 

13 Responses to “Ett gott fynd :D”

  1. Hanna Says:

    Finns det några freegans i dalarna?!?! Undrar jag nu.

  2. Anton Says:

    Hej, jag heter Anton och ska göra en fackuppsats. Jag skulle vilja skriva om friganer eller freegans som de också kallas och undrar fall du skulle kunna berätta vad ni egentligen gör och varför, har nämligen inte hittat nåt om friganer som jag kan använda.

  3. sally Says:

    Shit vad jag glad jag blir att det finns ett team i Norrköping! Jag och en polare brukade dumpstra förut men det var några månader sedan nu och det gick inte så bra för oss i slutet. Jag skulle gärna komma i kontakt med er! Sådär mycket brukar vi aldrig hitta, vart brukar ni gå?

    • skrotnissa Says:

      Vi åker runt lite här och där. Mitt tips är att du kollar bakom dina närmaste matbutiker, se hur det ser ut med containrar och tillgänglighet. Ta med en kompis och dyk :)

      • sally Says:

        Jo jag gör det men vi har bara hittat ett ställe som är ok. Vi har kollat typ alla mataffärer vi kan komma på. Kan du inte ge något tips på ett ställe eftersom ni verkar massa saker?:)

  4. S Says:

    Hej! Jag blev frigan idag när jag märkte att ica inte hade låst sin kontainer som står bakom mitt hus, jag bor i dalarna. Jag hittade en kiwi, ett äpple, två förpackningar med små ekologiska tomater och 10 burkar med olika sorters lyx-potatisssallad som gick ut 30-11-2010, jag värmde lite och det smakade gott, så de är väll helt okej att lägga i frysen och äta?

    • skrotnissa Says:

      Nu är mitt svar lite sent men, som du säger det mesta som smakar och luktar bra är fullt ätbart. Jag använder mina sinnen och har inte blivit sjuk än :) Frysa kan man det mesta, men vissa saker kan bli sämre i konsistensen. Har inte testa potatissallad att frysa, men däremot ost, smör, bananer och jäst.

  5. karin Says:

    Hej norrköpingteemet! Jag har länge försökt komma i kontakt med dumpster divers i närheten av lkpg. Har gjort ett stort skolarbete (gymnasiet) om kött/över-konsumtion, o skulle va otroligt intressant o få följa me på lite dumpster diving för o få…frigan perspektiv på saker o ting. Jag är själv vegetarian o försöker minimera mitt ekologiska fotavtryck. Snälla hör av er på: karin.tg@hotmail.com

  6. ellen fasth Says:

    var ute inatt, väldigt kallt men värt det hittade mycket gott tex färskt bröd, testade i kisa och fanns mycket. hör av er om bra tipps

  7. Tove & Sally Says:

    Tja vi dumstrar en del… kollar runt var dom har containers utaför, men det är jäkligt tris att åka runt till massa affärer utan att veta innan. ICA Ljura och Konsum Salluhallen har vi hittat lite grejer. Någon som kan tipsa om fler ställen?

  8. Gestur Says:

    Hej Norrköping-gänget! Jag är nyinflyttad till Norrköping och vill gärna ge mig i kast med att dyka efter käk för att spara på den lilla studentkassan och samtidigt göra en god gärning. Är det någon som vill samordna lite räder mot containrarna så e-posta mig gärna på gostauus(snabel-a)live.se

  9. Nisse H Says:

    Är scenen död i Norrköping?


Kommentera

