Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Artikel i Expressen 02 mars 2011

Filed under: Övrigt — Cont-Einar @ 14:51
Tags:

Idag skriver Expressen om friganism.

Jag tycker den var bättre än många andra artiklar om dumstring, eftersom man inte bara intervjuar en frigan utan även representanter för matbutikerna.

ICA’s kvalitetschef säger:
– Jag uttrycker en oro för vad som händer den dagen någon har hoppat i en container och hämtat mat och blir sjuk av det här. Vad händer då?

Tjaa, den enda gång jag har blivit sjuk av sopmat så mådde jag dåligt i några dar, och sen var det över. Vad mer finns det vara orolig för? Jag tror det är lika stor risk att folk blir sjuka av köpt mat som får stå för länge. Friganerna lär ju vara mer noga med att undersöka matens skick. Att jag blev dålig den där gången berodde på en kombination av dumsnålhet och en vilja att testa gränsen för hur dålig mat man kan äta.

En annan intressant sak som skrivs är att två ungdomar greps i Umeå i januari i år, under en sopdykningstur. De är misstänkta för egenmäktigt förfarande. Om nån här får veta vad blir för utfall av det så får ni väldigt gärna rapportera det hit till bloggen.

Steve Nyberg som intervjuas i artikeln var också med i Metro nyligen.

(ja ni fattar säkert att de skuggade orden är länkar)

~ Cont-Einar

 

12 Responses to “Artikel i Expressen”

  1. Anton Says:

    Det argumentet som ica gubben drar känns ju lite ryckt från verkligheten. Om man ska gå den vägen är ju sannolikheten att han måste betala sjukvården för detta vettiga dumdristeri ju ofantligt mycket lägre än t ex betalningskostnaden för skidåkning.

    Så förbjud allt som kan vara farligt!

  2. Joakim Says:

    Jag vet inte men jag kan nog tycka att ni är lite opålästa om vilka risker ni tar, därför läs här, i synnerhet kommentarerna: http://hygienkonsult.blogspot.com/2009/07/100-bra-satt-att-undvika-matforgiftning_09.html

    Var rädda om er / Joakim

  3. Cont-Einar Says:

    Hej Joakim
    Du skrev på den andra bloggen att
    ”Dagligen går det ut återkallelselarm till butikerna då man upptäckt något slags fel på produkten som att den kan vara farlig att förtära varför butiken slänger maten eftersom de inte får sälja farlig mat.”

    Det där var intressant, alltså dagligen!? Ibland kan man ju läsa tidningsnotiser om att vissa varor återkallas, och eftersom jag läser tidningen varje dag så trodde jag att jag har koll. Å andra sidan har jag bara blivit sjuk en gång under de ca 7 år som jag har dumstrat mat. Men det du skriver om höga halter av bekämpningsmedel är faktiskt oroväckande. Det kan ju ge långsiktiga skador utan direkta sjukdomssymtom.

  4. Joakim Says:

    Hej!

    Det är ju av pressen intressant att rapportera en återkallelse först när dessa produkter har nått konsument vilket oftast inte är fallet. Så oftast hinner producenten tillsammans med butik dra tillbaka produkten innan den når konsument eftersom de är skyldiga att tillse att den maten som säljs är säker och istället hamnar dessa produkter oftast i en container.

    Och det är låååångt ifrån bara bekämpningsmedel som kan ge långsiktiga skadliga effekter på kroppen. Ta bara detta med mögelgifter oftast i torrvaror eller för höga halter av tungmetaller osv. osv.. Läs mer på http://www.slv.se

    Sköt om er / Joakim

  5. Cont-Einar Says:

    Det du skriver ger mig faktiskt en tankeställare.

    Vad tror du om att gnugga i vatten med vinäger eller salt? Enligt den här artikeln ska det vara effektivt. http://www.expressen.se/1.2349295
    Det verkar ju rätt omständigt men det kanske det är värt.

    Jag tänker också att man ska vara skeptisk om man hittar stora partier av varor som inte verkar dirkekt dåliga pga av ålder. Då kan det nog vara nåt lurt. Tex så hittade jag nyligen stora mänder flora margarin i två olika butikers sopor samma vecka, och datumet var ok.

    Men dom där återkallelselarmen, dom publiceras inte offentligt nånstans då? Det hade ju varit jättebra information för oss friganer. Eller får du som hygienkonsult reda på dom, och kan läcka dom till oss? :-)

  6. Salt är bakteriedödande, brukar gnugga mina skärbrädor med det ibland. (en del gamla husmorstips håller än !) Tror det myndigheterna vill ha är : makt, pengar & kontroll. Då kan ju inte nåt så anarkistiskt som dumpstring förekomma. Sorry, men livet har lärt mig att ifrågasätta all information, vrida & vända på allt & till sist använda sunt förnuft. På återseende /

  7. bitter-fitta Says:

    nu förstod jag inte riktigt cont-einar, du länkar till artiklar i tidningar när du tidigare varit anti-gå-ut-i-media. eller är jag bara snurrig? friganer som går ut i media förstör för oss andra, inte ett dugg jävla okej.

  8. Cont-Einar Says:

    Men att jag länkar till tidningsartiklar ökar väl inte media-uppmärksamheten kring dumpstring? Artiklarna är ju redan skrivna, och de som hittar dit härifrån känner ju redan till vad vi håller på med. Skadan är ju redan skedd.

  9. Joakim Says:

    Hej!

    Gnugga i vatten med vinäger och salt? Ja du det kanske är bra, dock inte för miljön. Och du kommer inte åt det som kan finnas inne i produkten. Sedan är salt inte bakteriedödande utan salt är bakteriehämmande vilket är en stor skillnad.

    Återkallelselarmen publiceras inte offentligt eftersom systemet i första hand är till för att skydda oss konsumenter som handlar mat inne i butiken.

    Sedan verkar det som att ni vill dumpstra i det fördolda då det verkar vara ett brott att medverka i media, men jösses i så fall ska ni ju inte vara så glada i att blogga om vad ni pysslar med.

    Varför chansa och spela rysk roulett med sin egna kropp den enad kropp man har att leva detta liv i. Så tänker jag och om detta har jag skrivit en rad här: http://hygienkonsult.blogspot.com/2009/07/100-bra-satt-att-undvika-matforgiftning_09.html

    Detta med att myndigheterna vill ha makt, pengar & kontroll närmar sig i mina öron en konspirationsteoretikers resonemang. Dessa har en tendens att se konspirationer lite varstans och då spelar det ingen roll vilka fakta jag lägger fram, det kan ju alltid bli till en konspiration. Och detta omöjliggör en vettig diskussion varför mitt deltagande är slut här och nu.

    Sköt om er / Joakim

  10. Cont-Einar Says:

    Kommentar till Steve:
    Trevligt att du hittade hit efter att jag skrev om dig.
    Visst är det bra om fler människor dumpstrar, men jag är rätt övertygad om att för mycket uppmärksamhet leder till att butikerna låser in sina sopor. Jag kunde själv se det hända för 2-3 år sen i Stockholmsområdet när det började skrivas en del om friganism. Att tro att butiksägarna bara skulle stå och se på när fler och fler väljer att äta gratis sopor istället för att gå in och betala för maten tycker jag är naivt.

    Jag skrev också en kommentar på Joakims blogg som jag även postar här.
    Vad gäller risktagande så leder mitt dumpstrande till att vissa andra risker i mitt liv faktiskt minskar. När jag minimerar mina utgifter genom att bla få tag i gratis mat så behöver jag inte jobba så mycket, och arbetsmiljön ligger bakom minst 1000 dödsfall varje år. Det kan man läsa om här:
    http://www.dn.se/ekonomi/arbetsmiljon-skordar-1000-offer-varje-ar

  11. Lolish 912 Says:

    Jag tycker om den här sidan och vad som sägs här dock måste hålla med Cont-Einar att det mkt naiv att stå o blogga om dump diving… Tror att det är självklart att de låser många av containerna, när butiker som ICA som är inte bara dyra utan som har sin själ o sina tankar enbart ryktade mot vinst tar reda på att massa människor väljer att ta upp resterna av deras dumma val av mat produkter ! Kallar det val, för man importerar flera sorts frukter från tropiska länder och man fraktar hit omogna frukter text bananer och så fort de blir en aning mörka så slängs de ! I min tropiska hem land så äter man de just när de har blivit en aning mörka dessutom så utnyttjar ICA och flera av företagens folks okunskap om agronomi och helt enkelt hur frukter och mat ska se ut ! Nu blev det massa skit snack men är trött på den här systemet som bara ginnar de som har mest ,! Är också trött på folks naivitet i den här landet och passivitien, Sverige hade en av världens bästa Levnads standard tsm Kanada nu går vi bara nedåt, vi låter Höger sosar o Mr Reinefeltish montera ner skolsystemet ge barn mindre möjligheter, nyberalisera Sverige ännu mer och dessutom montera ner ännu mer av det som finns kvar av folkhemmet… Trevligt…. Aja säger bara ät så mkt ni kan från snuskiga företag o ta chiquita bananer o ge kuk åt United fruit som har i flera år gett pengar åt mark ägare för att döda bönder som protesterar i mitt hemland men säg fan till att vara mer försiktiga det e stora företag som tror att de krm förlora pengar på detta ! Så stå inte som åsnor här o tro er stora debattörer o ge inte bort era person uppgifter lr storleken på era stringtrossor snälla var lite mer försiktiga…puss o kram barn


Kommentera

