Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Dyk nr 2 i mars 10 mars 2011

Filed under: Frigan — Dumpstermorsan & Spanaren @ 15:01

Andra dyket i mars, det första resulterade i 16 kg kött, mest katrinplommonspäckad skinka & oxfile. Även lite slaktrens av vildsvin ! En del fick lilla hunden, resten har dumpstervännen 70+ & hans djur delat på.

Det har varit en hel del diskussioner på denna blogg & även andra bloggar om VARFÖR maten hamnar i containern. En viss hygienkonsult som varit flitig att kommentera hävdar bestämt att det DAGLIGEN ! går ut larm till livsmedelsbutiker om att maten skulle innehålla olika gifter. Jag har sökt & sökt, men hittar ingen information, inte ens på slv står det nåt om det. (nej, jag har inte letat med lupp..) Hallå -vilken kvällstidningscoop DEN grejjen är. Om så vore borde den kunskapen vara spridd inom dumpsterdivar kretsar världen över. (kanske är så hemlig info att knappast någon känner till dessa larm ?!) Däremot kan jag uttyda ur statistiken att det endast är en mindre del av de provtagningar som sker som leder till anmärkning. Så som i alla andra yrken kan jag tänka mig att man så småningom utvecklar en viss fingertoppskänsla & letar fel just där det är mest sannolikt att finna dem. Min favoritbutik är iaf så bussiga att de märker vissa saker med röda klisterlappar ”kort datum”.

Dumpster Grrl har hittat ett fint klipp där en professor i Usa berättar om hur han levt på freeganvis i 30 år.

herrwidell har skrivit en massa tänkvärt i sin blogg Skräpmat

Jag kommer fortsätta dyka med jämna mellanrum & fortsätta använda mina lukt & smaksinnen samt sunt förnuft.

På återseende / Dumpstermorsan

 

6 Responses to “Dyk nr 2 i mars”

  1. Moga Says:

    Tjena dumpstermorsan!
    Du bor händelsevis inte i stockholm? Jag känner ganska många friganer här men det är tunt om tips på säkra, bra ställen. Nu är jag ju definitivt motståndare till den här trenden att friganer inte vill berätta om sina ställen av snålhet eller rädsla för att bli upptäckt. Så jag hoppas att du inte är sån och vore jättetacksam om du ville tipsa mig om några bra ställen (så kan jag säga vilka butiker jag brukar besöka men dom vet du säkert för det är stockholms två-tre mest överdumpstrade butiker :) Har testat det mesta på trashwiki redan…

    Släng gärna iväg ett mail till mogadonien@gmail.com, jag kunde inte hitta din mail här nånstans!
    Fred & Kärlek

  2. Cont-Einar Says:

    Jag råkade just hitta det här larmet om salmonella i Icas hamburgare. Varning alltså! http://www.atl.nu/Article.jsp?article=66024&a=Salmonella%20i%20Ica-burgare

    Det är väl kanske 1-2 gånger per är jag läser om såna larm i tidningarna. Hygienkonsulten menade ju att de flesta larmen aldrig kommer ut i medierna, men jag tycker det låter märkligt. Man kan ju i alla fall vara skeptisk om man hittar stora mängder av en och samma vara där datumet inte alls är i närheten av utgång.

    • Dumpstermorsan & Spanaren Says:

      Jo, jag såg den. Även den här http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article8700410.ab.
      Håller helt med att man kan vara lite vaksam om det är stora mängder av samma sak före utgånget datum. Men det är inte tvärsäkert iaf, tex delicatobollarna vi fiskade upp var slängda pga av en säljdrive. Sen finns det vissa affärer som rensar hyllan då det kommer nya leveranser.
      på återseende / Dumpstermorsan

  3. Joakim Says:

    Jag skulle ju inte återkomma lovade jag men kan inte låta bli. Fråga vilken kassörska i vilken större ICA-butik som helst så finner du svar på hur många återkallelser som går ut per vecka.

    OCH jag har aldrig påstått att ALLA återkallelser beror på giftiga livsmedel.

    Roligt för övrigt att mina inlägg har resulterat i eftertanke.

  4. Fredrik Says:

    Det är ju helt otroligt vad mycket mat som slängs i onödan! En sak som jag undrar över när jag sett dina bilder är hur du hinner med att äta upp all mat. Delar du med dig eller kan du frysa in? En undran bara då det måste bli mycket mat på bara några få ”dyk”.

    • Dumpstermorsan & Spanaren Says:

      Det är bara de 5 senaste inläggen från varje skribent som syns, vårt första inlägg hittar du här inlägg nr 1 som nog rätar ut en del frågetecken.
      På återseende / Dumpstermorsan


Kommentera

