Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Vecko”handel” 23 mars 2011

I dag tittade vi i kylen och insåg att vi inte hade någon mat.

Ska vi handla?
Ja tack.

Efter 10 min letande bland öppnade yoghurtburkar och söndertrampade chipspåsar hittade vi:
1 romansallad
1 salladshuvud
1 TOMAT
1 banan
1 gurka
3 broccoliknippen
11 ägg
EN OOOOOOOST! (OMG OMG OMG, ingen av oss har ätit ost på så länge. Ljuvligt!)
1 nät med mandariner
1 paket ruccola
1 6pack oidentifierad fruktyoghurt av barnslig typ.

Eftersom jag inte ätit ost på mycket, mycket länge så är jag något jättenöjd och vill utföra mitt hjärtligaste tack till den som slängde osten <3

Nu lagas en broccaligratäng och imorgon ska vi använda romansalladen och paprika till en härlig wok, och köra roccolan över det. Äggen blir sannolikt kokta eller omelett. Tack butikspersonal som inte hade förstört alls så många ägg!

Då detta bara var en veckohandling och vi inte hade ikea kassarna med oss blev det inte så mycket och ägg finns kvar ifall någon vill ha. Tveka inte att kontakta oss om var vi dyker.

Kärlek och respekt (and fewd)!

 

10 Responses to “Vecko”handel””

  1. dumpsterpinglorna Says:

    Fan va gött hörrni <3
    Drar till Sthlm snart, skulle vara kul att ses, köra lite vegan/dumpsterpeppning! Hör av er om ni har tid/lust :)

  2. Martina Says:

    Hej! Äntligen en aktiv blogg om dumpstring. Jag och en vän har tänkt starta oxå, men behöver lite pepp o tips. Om ni vill får ni gärna maila, martinasmultron@spray.se

    tjing, tjing. /Martina

  3. Katrín Helgadóttír Says:

    Hej! Jag heter Katrín och studerar film i Stockholm.
    Jag och en tjej i min klass ska göra ett filmprojekt och vore intresserade av att göra en film om friganism och komsuntionssamhället. Det skulle bli en relativt kort film, där du/ni kan vara anonyma om ni vill, men tanken är väl att vi skulle träffas och prata lite om din/er livsstil och om möjligt kunna få komma med och dumpstra. Filmen skulle inte att visas upp eller läggas ut någonstans utan ert tillstånd. Det skulle vara jätteroligt, tycker jag om ni skulle kunna tänka er att ställa upp på det.
    Peace and love /Katrín

    katrin.tistlar@gmail.com

  4. mikael Says:

    Är själv frigan, läste att ni var kvar i över 10 min på platsen, tycker det är onödigt länge och riskerar att väcka oönskad uppmärksamhet som kan leda till att affären sätter lås på containern eller kör den i en matkross m.m.

    Mina ledord är snabbt in o ut, planering och diskretion

    Tycker det skulle behövas en tråd gällande vett o etikett för friganer.

  5. Adam Says:

    Hej, Adam från Freefewd här. Mjo, generellt är vi ganska snabba men det beror ju på situationen. Denna gång var vi på plats onödigt sent (0100) på en vardag och bara ett fåtal bilar körde förbi på vägen.

    I övrigt är det dock lugnt där vi dyker, butiken vet om det men har inte möjlighet att göra något annat av maten (köpa kompaktor/låsa in). För några år sedan förgiftade de maten men då riskerade de polisanmälan. Så jag tror att de bara skiter i nu.

    • mikael Says:

      Hej Adam!

      Det låter bra, sen när man plockar inne i en container så kan man kosta på sig lite extra tid, man kan ju stänga till luckan o ha ficklampa samt stor bag, funkar bra så länge man är tyst (ljud färdas längre när det är kallt o mörkt ute), även träffat på många hundägare vid kl. 01 på en vardag.

      Själv brukar man reka ett nytt ställe innan man går till det, så allt ska gå så snabbt o smidigt som möjligt. Du har tur när du skriver att de skiter i det, vet affärer som låter påsen stå kvar inne på lagret under natten, det är ju inte så fräscht nästa kväll. Sen klipper jag aldrig upp lås, då begår man skadegörelse som är ett brott belagt med fängelse, är ju inte kriminell utan frigan.

      Låter hemskt när du skriver att de förgiftade maten, blev någon skadad o vet du vad det var för ämne o satte de ut skyltar som varnade för gift? Själv har man bara råkat ut för kraftig odör, varor som blivit besudlade av tvättmedel, riktigt mögliga grejor och fisljummen korv som gått ut för 1 mån sedan, men sånt ser o känner man direkt o låter vara.

      • Adam Says:

        Jo, de hade lämnat en lapp då. Dock är det verkligen olagligt att förgifta sopor och därmed riskera väldigt många människors hälsa. Extra illa är det eftersom det dyker hemlösa personer där ibland.

        Själv är jag anarkist och ser detta som ett sätt att få mat på. Skulle de låsa containrarna så skulle jag inte bry mig över huvud taget om det är ett brott att klippa upp låset; ingen skadas av det ”brottet” och det är då tveksamt om man ska ha dåligt samvete. Var och en får såklart bestämma var sin egen gräns går, jag skulle dock inte bry mig om ett hänglås. Hänglåset blir för mig en väldigt tydlig symbol för hur sjukt vårt samhälle är där affären hellre tar att maten går tills spillo än att folk som behöver den kan ta den. Att förstöra hänglåset blir då en tydlig symbolisk grej, att jag bryter ner systemet. Om än småskaligt.

      • mikael Says:

        Tur att de hade satt upp lapp o slutat med det nu, kontaktade ni affären för att få dom att sluta?

        Tycker du ska vara försiktig med att klippa upp lås, det gör att privatpersoner kan gripa dig på plats för skadegörelse om de ser det o de har rätt att använda våld för att göra det. Sen tycker man det är onödigt att klippa upp lås när det finns så många containrar som är olåsta, det ger bara friganer dåligt rykte, fast du skriver att du är anarkist (själv tror man på ett starkt demokratiskt samhälle) så antar att du ser sopdykning som ett medel att kunna stå utanför det vanliga samhället, hoppas du nöjer dig med det o inte har börjat begå ngn brottsvåg för att slippa ha ett vanligt arbete, själv sopdyker man för att minska sitt miljöavtryck o att man tycker det är respektlöst att slänga massa ätbar mat när det finns människor som svälter, är också ganska trött på dagens konsumtionssamhälles slit o släng mentalitet, man behöver inte köpa en ny smartphone bara för att det kommit ut en ny på marknaden el. en ny platt-tv bara för att den har lite bättre bildkvalité, använd det man har tills det går sönder o lägg pengarna istället på någon rolig aktivitet.

        Men det är som du säger alla sätter sin egna gräns, brukar själv göra det man tycker är rätt inte vad som för tillfället står i lagboken, för den ändras t.e.x. var homosexualitet brottsligt fram till 1944 (inte för man är åt det hållet).

  6. Adam Says:

    Det uppdagades i media och de slutade och bad om ursäkt.

    Jag ser det som långt längre att låsa in slängd mat än att klippa ett lås för att få äta den maten. Huruvida det är fängelse på straffskalan att förstöra ett lås för 30 kronor kan jag inte uttala mig om. Rimligen vore det vara så pass uppenbart ett ringa brott att ett envarsgripande inte kan motiveras.

    Här helgar ändamålet medlen. Låser de in sin slängda mat så förtjänar de att låset klipps, i min mening. Huruvida det eventuellt är straffbart kunde jag inte bry mig mindre om, faktum är att snuten åkt förbi en gång när jag dumpstrat utan att bry sig, trots att det var heltydligt var jag gjorde (matvaror på marken bredvid containern och jag halvt nere i den). Jag är verkligen inte rätt för repression när jag dyker. Och det är kanske värt det för det är ju verkligen den bästa medicinen mot klimatångesten!

    • mikael Says:

      Vad bra, tur att ingen skadades.

      Det är skadegörelse att klippa upp lås (vid ett mer lindrigt brott som att bryta kvistar i naturen kallas det åverkan) o har fängelse i straffskalan o en privatperson har rätt att gripa dig om man ser det, o rekommenderar dig att inte göra motstånd i ett sådant fall för då kan du även åka på misshandel o de har då rätt att spö skiten ur dig, bättre istället att gå till ställen som är olåsta.

      Sen ska man inte likställa att klippa upp lås med att dumpstra, tror knappast snuten skulle strunta i om de såg dig bryta dig in i ett soprum el. klippa upp lås även om du bara var ute efter kasserad mat, men de kan däremot blunda i vissa fall för att någon rotar i en container som inte står på ett inhägnat område, men det är inte säkert att alla poliser gör läste om ngt fall i Umeå på denna sida där några friganer hade blivit haffade av polisen, skulle vara intressant o höra om de åkte på egenmäktigt förvarande, visserligen bara ett bötesstraff.

      Sen tycker man att det är viktigt att dra en gräns någonstans o den drar man vid skadegörelse, tycker inte det är ok att klippa upp lås för att komma åt kasserad mat det är sånt agerande som ger friganer dåligt rykte, har tidigare varit vegan i flera år och var då helt mot djurrättsaktivister som höll på att befria minkar, sådant beteende stör bara saken o i det fallet även det lokala ekosystemet, bättre att agera inom lagen o i undantagsfall då det är en dålig lag bryta den som Gandhi gjorde när staten stiftade rasistiska lagar, hans filosofi var att fylla Sydafrikas o Indiens fängelse till bristningsgränsen så staten tillslut tvingades upphäva den lagen, han var verkligen en sann förebild för civil olydnad, synd att han aldrig fick nobels fredspris.


Kommentera

