Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Ett hav av grönsaker 06 april 2011

Filed under: Frigan — Dumpstermorsan & Spanaren @ 7:04

Det var ett tag sen jag & spanaren fick tillfälle att dyka tillsammans.

Nu blev äntligen ett dyk & missX följde med, en ny trevlig bekantskap för mig. Vi jobbade ihop så bra att det lär bli flera gånger framöver.

På återseende / Dumpstermorsan, spanaren & missX

Hittade även den här artikeln från P4 extra i bloggens papperskorg (kan ju inte låta bli att titta i såna…)

 

8 Responses to “Ett hav av grönsaker”

  1. AI Says:

    Så härligt att se lite dykarlycka… Jag och min sambo har inte lyckats alls den senaste veckan, vi har fått konkurrens. Lite läskigt med andra människor, ja alltså – på en tom parkering på en bakgård liksom. Huvva. Vi får prova i kväll igen.

  2. AI Says:

    Nu är vi nyss hemkomna från ett mycket misslyckat äventyr, var först på ställe ett där vi endast skrapade ihop lite tidningar från surprise-boxen som vi kallar den. Inget ätbart, enbart blast och ett urklämt filpaket i tunnorna. Vi cyklade vidare till ställe två, som ligger mitt över vägen bara. Ser två personer med cyklar på framsidan av affären där det är en bankomat. Bedömer det som ofarligt och cyklar in på parkeringen. Då börjar personerna skrika ”eeeey, ni” efter oss varpå jag blir lite nervös och frågar sambo lite diskret ”försöker de kommunicera med oss tro?” sen börjar det kännas obehagligt och de skriker mer. Vi stannar lite tveksamt. Två yngre män med invandrarbakgrund börjar fråga oss med en hotande underton vad vi gör här och varför. ”Ni har inte rätt att vara här!” säger den ena. ”Va, vadå” säger vi. ”Vi vill inte det” säger den andre och markerar punkt. ”Om ni inte vill bråka så stick!!” ”Men vi vill inte bråka” säger jag och försöker låta pedagogisk och trevlig.”Men är det nått ni vill hämta eller..” De börjar prata med varandra på ett främmande språk. Vi cyklar iväg, säger hejdå.

    Nu känner jag mig ganska utpumpad. De människorna vill ingen av oss träffa igen, det var obehagligt och väldigt irriterande – det finns ju mat så det räcker och ingen av oss har mer rätt att stå på parkeringen än någon annan. Hur tacklar man en sådan här situation? De verkar hänga där varje kväll. Jag vill inte ”bråka”. Var tvungen att berätta detta för någon, och att skriva det här kändes som ett bra alternativ. Hur ska man göra…?

    • Dumpstermorsan & Spanaren Says:

      Trist med sånt här, det enda jag kommer på är att antingen vara flera än dom kaxiga ungtupparna (som antagligen låter mera än dom bits) eller testa mellan kl 02-04 en vardagsnatt, min favorittid för dyk. Att ha mera pondus än dem kräver en del års träning & hjälper inte er just nu. Psykologi är svårt & funkar inte alltid efter ”regelboken”. Men dom kan ju inte vara så gamla, nåt/några år till & de hade hängt med kompisar som har moppe eller bil tänker jag. Lycka till med nya försök, lugnt & fint som en apelsin. / Dumpstermorsan

  3. AI Says:

    Tack för svaret! Vi funderar på att försöka värva någon som vill hänga med, men det är ganska känsligt att berätta det för andra. Jag har berättat för mina föräldrar och min mormor, som peppar oss massor. Sen har jag berättat för en vän också som jag hade på känn skulle ta det bra. Av en ren slump satt jag och några tjejer från min klass och pratade och kom in på det här ämnet just. ”Jag har hört att det finns de som lever på det!” sade en av tjejerna upprört. ”Uuuuh vad äckligt, skulle jag aldrig kunna göra…” sa en annan och jag satt och fnissade lite inombords. Kul grej. En av tjejerna berättade att hon alltid häller ut mjölk som passerat bäst före. Suck. Blir lite upprörd av sådant.

    Önskar jag kände ett par långa välmusklade män :)

    • Dumpstermorsan & Spanaren Says:

      När du nämner mormor så funderar jag på om du kanske inte har bättre tur att värva meddykare på den lokala pensionär-dagverksamheten än på gymmet.
      Äldre människor har ofta en vettig inställning till mat/hållbarhet & många har upplevt bistrare tider. Så titta om du inte kan hitta några pigga pensionärer att dyka med.
      En del av våra fynd vandrar vidare till en vän 70+.

      På återseende / Dumstermorsan

      ps. Undanber oss fortfarande all kontakt med journalister. Leta nån annanstans, kanske i Umeå eftersom du/ni skrev därifrån. Eller i Moskva.

      • AI Says:

        Sant, jag är 20 år och har äldre föräldrar än de flesta i min ålder, de är runt 60 båda två. Jag har aldrig sett min mamma stå och hälla ut mjölk i vasken bara för att bäst-före är passerat. Min mormor är 90 år och helt underbart klok. Så synd att de kunskaperna dagens gamla sitter med försvinner allteftersom. Hemma har vi alltid nyttjat varje pryl till max innan något slängs. Gamla t-shirtar blir trasor, rester komponerar man ihop någon maträtt utifrån vad man redan har i kylen, inte vad man vill ha. Förr åt man utifrån vad som fanns, nu finns allt. Alltid.
        Jag gillar att dumpstra, vi hittar på massa nya roliga maträtter här hemma. hittar nya favoritprodukter vi inte köpt annars. När vi är hemma tar jag en bild på allt när det är efterarbetat och mailar till mina föräldrar. Jättekul tycker dem. Sen har jag alltid med mig en överraskningskasse med mat när vi träffas. Faktiskt är det tack vare mamma jag & sambo började med detta. Hon och mormor hade sett inslaget med de två killarna från Göteborg i Landet Runt. Jag började fundera på det och googlade en del, läste och tittade här inne en massa. Jätteinspirerande!! Vi har lyxigt nära också, 800 meter bort så det är en liten lagom kvällsrunda.

        Nu sitter jag och mumsar på Arlas nya a&b-fil med blåbär och lingonsmak. Jättegott. Hade aldrig köpt den annars.

  4. Paulina Says:

    Ville bara slänga in några rader här då jag också kom igång med dumpstringen efter inslaget i Landet runt:) har bara hållt på sen december men börjar komma in i det nu.
    Vi är ett gäng på 5 (3 hushåll) stycken som brukar sticka ut tillsammans.
    Jag har upptäckt att min lokala Ica (50 meter bort) är en riktig guldgruva! Jag tror det finns en fördel att bo i en ganska liten stad(22000 invånare) som jag gör då affärerna inte ser dumpstringen riktigt, så det finns inga lås eller så på containerna.


Kommentera

