Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Innan stängning på jourlivs.. 11 april 2011

Filed under: Övrigt — Dumpstermorsan & Spanaren @ 20:18

Gjorde ett sista dyk före tömning på jourlivs.

Jag gillar inte sill men det gör dumpstervännen 70+. Stora bonusen var ett paket thé med äldsta dotterns absoluta favvo pga av trasig kartong.

Blir väldigt rörd av AI´s berättelse om hur hon började dumpstra, se kommentarerna till förra inlägget ”Ett hav av grönsaker”.

Noterbart är även att Frigan.se har haft över 75 000 tittar !

 

 

På återseende / Dumpstermorsan

 

 

 

 

5 Responses to “Innan stängning på jourlivs..”

  1. mikael Says:

    Skulle idag ut och dumpstra på ett av mina vanliga ställen, detta ställe på Hisingen ligger nära en stor väg plus cykel o gångväg så det passerar ganska mycket folk, fast om man gör det vid rätt tid och tajmar det bra så är det lugnt, brukar gå en kontroll-lopp innan man går fram till det, man har även god inblick till det från andra sidan vägen, ikväll så såg jag två tjejer med cykel som var före mig, inget problem än så länge, men de var kvar där väldigt länge, såg dom från andra sidan vägen först kommer fram 7 min senare och de är fortfarande kvar de är även ganska högljuda, väljer att bara gå förbi men känner mig ganska irriterad över deras beteende.

    Mina farhågor nu är att de kommer röja ett av mina favoritställen och även andra ställen, kanske inte denna gång men om de fortsätter på samma sätt. Vill ju inte att mer och mer butiker ska börja med interna soprum, skaffa matkross, eller helt enkelt låta soppåsen stå kvar inne på lagret under natten, för att de inte gillar att folk är och rotar i deras sopor.

    Tycker denna sida skulle ta upp någon tråd för vett och etikett för friganer, mina ledord är diskretion, planering och snabbhet. Det skulle bli bättre för alla om man håller sig till enkla riktlinjer som att inte ta mer än de behöver, inte för ofta på samma ställe, stanna kvar på plats så kort som möjligt, lämna det snyggt och prydligt…

    Är ju själv frigan främst för att minska mitt miljöavtryck i samhället och för att jag tycker det är respektlöst att slänga så enorma mängder ätbar mat när det finns människor som svälter i världen. Så jag tycker inte att det är något brottsligt att rota i butikers sopor, men att man ska göra det snyggt så man inte förstör för andra.

    • Dumpstermorsan & Spanaren Says:

      Som allt annat i livet är ju dumpstring relativt. Fast jag har svårt att tro på ”ordningsregler” utan hoppas att alla friganer dyker med vett & etikett. Mycket är redan skrivet i tidigare inlägg/kommentarer om hur man går till väga & att det är viktigt att lämna platsen ren & snygg, om möjligt bättre än när man kom. Tur att vi inte setts på ett dyk, jag & spanaren brukar ta mellan 20-60 min på oss innan vi känner färdiga, men vi är dock tysta som de små sopråttor vi är.

      • mikael Says:

        Det är ju precis det man menar, att man använder sunt förnuft. Sen förstår jag inte vad du menar med ”tur att vi inte setts på ett dyk”? Skulle ju knappast skvallra till butiken, busa polisen på er eller själv försöka gripa er, men ngn annan icke frigan kommer förmodligen göra det om ni stannar där så länge, o då leder det bara till oönskad uppmärksamhet som i sin tur kan sluta med att den butiken skaffar matkompressor el. annat vilket är olyckligt.

        Sen föredrar man att jobba solo, fast man själv är ju stor, stark, har kampsport som hobby o även haft ett förflutet som jägarsoldat, så man är nog lite miljöskadad när det gäller att vara tyst, snabb o effektiv.

        Gäller dom tiderna också när ni är på ställen som jag beskrev i mitt tidigare kommentar när man inte är i en insynsskyddad container som är långt från gångvägar o annat?

        Sen blir man nyfiken vad ni gör där i närmare en timma, kanske har ni med er ett gasolkök o börjar laga mat :D

        Själv har man med sig en stor bag som man lätt kan fylla med 20 kg på mindre än 5 min när man är i en container, o då känner man sig inte stressad o har varit tyst som en mus men ändå bara fått med sig bra saker, inte ovanligt att man hittar kravmärkt oxfile o kalvschnitzel, semlor, lyxpotatissallad, kycklingsallad o andra färdigsallader, fruktyoghurt, cocosbollar, frukostkorv, massa köttfärs o kycklingfiler, grillad kyckling o kamben, bröd, frukt, grönsaker, tvättmedel… med andra ord nästan allt som en livsmedelsbutik säljer.

        O jag vet att mycket redan är skrivit men det verkar som folk inte tar till sig den visdomen, så en ny tråd som samlar upp allt skulle vara bra o gärna även lite diskussion om varför det är bra att vara diskret, tyst, effektiv o snabb. Man vill ju inte förstöra för andra, det man vill är ju att butiker ska sluta slänga så enorma mängder ätbar mat o istället ge det till behövande, o det uppnår man genom trägen lobbyverksamhet o en öppen debatt om matslängandet i media, det var ju så man fick McDonalds att sluta använda plastförpackningar till sina hamburgare på 90-talet.

      • Dumpstermorsan & Spanaren Says:

        Det enda jag menade med ”Tur att vi inte setts på ett dyk” var att tom jag & spanaren kan bli lite oense på ett dyk, även om vi båda är betydligt mer bohemiska än en f.d. jägarsoldat.
        Det är mycket att gå igenom men de blandade sopsäckarna ger oftast de bästa fynden, därav tiden. Plus eventuellt väntetid om det kommer någon hundägare el så nära. Vill även tacka spanaren & missX så väldigt mycket för de 8 kg naturgodiset, det ej veganska, jag fick från deras senaste dyk då jag ej kunde vara med.
        På återseende / Dumpstermorsan

      • mikael Says:

        Ok förstår, det underlättar om man bestämt innan vad man ska göra o hur länge man tänkt stanna så undviker man bråk, har fortfarande svårt att förstå att man behöver stanna så länge, tittar också i sopsäckarna, men antar att du måste jobba väldigt makligt o metodiskt för att inte missa något.


Kommentera

