Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Fett med lök 23 maj 2011

Filed under: Frigan Stockholm — dumpsterdevil @ 16:27

Kom hem från Miljöpartiets kongress i lördags kväll. Jag blev förstås inte vald som språkrör, men det var bara att räkna med. Jag känner mig klart nöjd att jag ställt upp och jag tror att många – inte minst Gustav Fridolin – var glada över att det fanns något slags alternativ åtminstone.

Förra natten vilade jag upp mig lite, för att gå ut inatt och skörda containrarna. Överraskningen den här gången var en säck full med kvisttomater, varav många fasta och fina. Jag plockade med ungefär hälften och det blev en finfin tomatsoppa vill jag lova!

Råkade också få med rätt mycket fräsch salladslök. Lite väl mycket kanske…

Imorgon ska en journalist och fotograf följa med på en tur. Vi talades vid över telefon idag och hen verkar schysst. Den som lever får se och jag återkommer om det.

 

16 Responses to “Fett med lök”

  1. Cont-Einar Says:

    Fint fynd, men dom där vita lökarna är ju inte schalottenlök, för dom är brungula och oftast avlånga. Den lök som du har hittat är ett väldigt vanligt fynd för mig så här års men jag vet inte vad den heter. Kan det vara silverlök?

    • Cont-Einar Says:

      Nu har jag varit inne i butiken och kollat. De vita lökarna med grön blast kallades helt enkelt för lök i knippe. Schalottenlök ser ut som gul lök fast mindre, och när dom är avlånga är det bananschalottenlök. Silverlök hade dom inte men vid närmare eftertanke har jag för mig att dom är som gul lök fast vitsilvriga.

    • mikael Says:

      Det är salladslök

  2. k. Says:

    Jag läste en artikel i faktum om sopdykning, där stod det att friganer åt mjölkprodukter om de hittade sådant. Men du har ju uppenbarligen hittat kött, äter du det? Vill bara reda ut vad en frigan egentligen käkar. Skitbra blogg och skitbra grej för övrigt.

    • mikael Says:

      Från början är ordet frigan en sammansmältning av orden free och vegan, där free syftar på gratis mat och göra sig fri från ett konsumtionssamhälle som förstör miljön och låter miljontals människor svälta i världen, och en vegan som många redan vet äter inte animaliska produkter, och det oftast pga. protest mot hur illa djur blir behandlade inom industrin.

      Själv väljer man att kalla sig frigan även om man inte längre är vegan och äter det mesta, för man tycker att det är ett bättre ord än dumpstring som bara säger att man dyker i containrar, för även om man äter kött kan man protestera mot köttindustrin genom att inte köpa kött men samtidigt respektera djuren som slaktats genom att äta kött som man hittar under en sopdykning.

      • k. Says:

        Då fattar jag! Tack så mycket! Har ni några tips på hur man kommer igång?

      • mikael Says:

        Det mesta är redan skrivet i det ämnet på denna sida, så det är bara att läsa gamla inlägg som ”Sopdykning, en praktisk guide”.

        Men generella tips är att gå en timma efter stängning om containern är lite avsides annars om det är bostadshus precis bredvid så gå vid ett tiden på natten, ens mål är att man ska kunna fortsätta dumpstra där i fortsättningen och det kan man inte om man väcker massa oönskad uppmärksamhet.

        För att hitta bra ställen (vill inte skriva ut mina ställen) så gå dagen till butiker nära dig, mellan stora livsmedelsbutiker brukar vara bäst, och titta på baksidan om det står någon olåst container el. sopkärl där, då går det också snabbare och smidigare när du väl ska dumpstra..

        Ha med en bag, ficklampa, plastpåsar, oömma kläder om du tänkt klättra in i containern, tänk på att om du har bilnycklar el. annat med dig att du har det i en ficka med dragkedja, inte så kul att behöva hoppa in igen och leta.

        Stäng luckan bakom dig och försök arbeta så tyst du kan, läs på datumstämpel och lukta på det om det luktar skämd så lämna, oftast går det ut nästa dag el. för några dagar sedan, men ibland kan de slängt kött som gick ut för flera veckor sedan och det vill man inte ta med. Var även försiktig med stora mängder kött som inte gått ut ännu och saknar rea-lappar på sig, det kan vara en återkallelse.

        Ta inte mer än du behöver och lämna stället som det var, försök även jobba snabbt och effektivt, själv fyller man en bag på 5 min.

        På sommaren när det är varmt ute så får man oftast strunta i saker som kött, ost, fil m.m. men man kan även få sånt om man dumstrar dagar då det varit kallare ute, typ under 10 grader. Fast bröd, frukt och grönsaker funkar nästan jämt.

        Tänk på att dumpstra är i en gråzon i lagboken kan möjligtvis ses som egenmäktigt förvarande, dvs. bara ett bötesbrott samma sak med olaga intrång, om det är staket runt containern, men att klippa upp lås el. staket är skadegörelse och belagt med fängelse och om en privatperson ser än göra det så kan de gripa dig.

        Om en vakt el. privatperson kommer på dig så gå där ifrån de kan inte gripa dig för något om du följt ovanstående råd, sen behöver man bara vissa id-handlingar för polisen.

        Upplys personer som försöker gripa dig om du dumpstra att de kommer göra sig skyldiga till misshandel och människorov om de försöker gripa dig och att du då har rätt att använda nödvärn, dvs. du får slå hur mycket du vill på dom, fast har aldrig varit med om det, de flesta märker inte att man är där och om de gör det så struntar de i det 90% av gångerna, men man vill som sagt inte dra till sig uppmärksamhet så när de väljer att konfrontera dig så går man där ifrån och om man vill så kan man gå tillbaka 5-10 min senare.

        Lycka till

      • mikael Says:

        Glömde skriva att det är bäst att dumpstra själv el. med en kompis men ju fler man är desto mer uppmärksamhet väcker man.

        Sen när man kommit hem så tar man ut kött från förpackningar och lägger i fryspåsar och fryser in, det för att döda ev. bakterier, det andra rengör man efter bästa förmåga, brukar själv spola av mejeriförpackningar och grönsaker och torka av dom innan dom åker in i kylskåpet och har aldrig blivit dålig av det, tänk på att inte lägga tomater i kylskåpet då försvinner all deras smak.

      • mikael Says:

        Ser att man skrev fel när man var sömnig, för att rätta föregående påstående så dör inte bakterier i frysen men man stoppar bakterietillväxten, men dom flesta bakterier är ofarliga.

        Sen läste man på svd att man för tillfället ska passa sig för spanska gurkor då Tarmbakterien EHEC har hittats i dom, som orsakat en svår magsjuke-epidemi i Tyskland där minst två människor har dött, de har tydligen hittat fall i Sverige med.

      • k. Says:

        Schysst! Riktigt mycket bra tips. (: Nu ska jag bara få med mig någon att dyka med, men det ska nog gå bra. Tack så jättemycket för hjälpen!

  3. Hej!
    Jag arbetar ideellt för en nystartad internettidning/guide som har som mål att visa läsare hur enkelt,och kul, det kan vara att ta ett steg för ett mer hållbart levande, därmed vårt namn En miljon små steg. (smasteg.nu)
    Jag har på senare tid läst mycket om dumpstring och vill väldigt gärna testa men känner ingen som gör det och vet inte var de bästa ställena i Umeå är.
    En artikel om dumpstring skulle passa in perfekt i vårt koncept och jag skulle bli så glad om du, eller någon du känner som också sysslar med det, kunde skriva en kort liten artikel om det. Alternativt att du vet någon i Umeå som skulle kunna tänka sig att ta med mig någon gång så jag kan skriva en artikel om det. Det bästa skulle förstås vara om det gick med båda två alternativen!

    Om du vill hjälpa mig att sprida ordet om dumpstring får du väldigt gärna maila!
    /Leila

  4. Hej, tack för info. Då ändrar jag till salladslök då. :-)

    Leila, det låter jättebra. Ska försöka hitta din epostadress på smasteg.nu.

  5. Kul att det blev en schysst diskussion här och massa tips! :-)

    k, var någonstans bland mina fynd ser du kött? *perplex*

    Eller avser du andras inlägg? Vi är ganska många som skriver här på bloggen och somliga äter kött. De flesta verkar inte göra det dock. Jag räknas in bland dem.

    Mitt bästa tips är ta med plastpåsar, ryggsäck och diskhandskar. :-)

  6. Emil Says:

    Jag måste bara påpeka att otyget att skriva ”hen” istället för han eller hon gör att jag aldrig kommer kunna respektera dig som person, är du ej medveten om att kvinnor har något som i folkmun kallas ”fitta” och som gör att innehavare av en ”fitta” har något i sin kropp som kallas kvinnliga könshormoner, Östrogen?
    Och att då innehavare av det som i folkmun kallas ”kuk” då innehar något som kallas Testosteron, manliga könshormoner?

    Jag antar att du är medveten om dessa ganska fatala skillnader (Östrogen och Testosteron) hos det som kallas MÄN och KVINNOR gör att våra kroppar och hjärnor för alltid kommer fungerar olika och uppträda olika?

    Så eftersom att du måste ha missat hela grundskolan för att inte veta det här (Vilket gör att jag tror du vet om det här….) så undrar jag varför du vill enämna män och kvinnor på samma sätt??
    Män och kvinnor ÄR INTE samma och KOMMER ALDRIG vara samma, varför då kämpa för en sådan sak?!

    Sen att dom OLIKA könens rättigheter på arbetsmarknader m.m kan
    diskuteras och debatteras är en helt annan femma.

    Eller du kanske vill ta bort bindor och tamponger ur livsmedelsbutikernas sortiment också, eftersom att någon som kallas ”hen” omöjligt kan ha sådana stora skillnader från en ”hen” till en annan ”hen”, att vissa av ”hen”en måste ha tamponger och bindor?!?

    • mikael Says:

      Inte för att det berör mig, men är det inte bättre att fråga först innan man häver ur sig massa galla, t.ex. vet jag att en del finnar har problem med att använda orden han och hon när de pratar svenska respekterar du inte dom heller pga. av deras språkfel? Sen är skillnaderna inom könen större än mellan, om man bortser från könsorganen.


Kommentera

