Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Filmdemonstration containerdykning 29 maj 2011

Filed under: Frigan Stockholm — dumpsterdevil @ 18:11

Min vän Maria har varit på mig om att vi borde gå ut och dyka lite i containrar tillsammans. Jag ställer förstås gärna upp och nu i torsdags var vi alltså ute för första gången gemensamt.

Vi gjorde ett försök till att spela in händelsen och det här är resultatet upplagt på Youtube.

.
 

7 Responses to “Filmdemonstration containerdykning”

  1. mikael Says:

    Roligt och bra att du lägger ut egenproducerad film, tycker dock att ni kunde haft närbilder på sopkärlen och även haft en stillbild på fångsten.

    Sen tycker man det är respektlöst att uttrycka usch kött och slänga iväg det, även om man inte äter kött så kan man vissa slaktade djur respekt genom att hantera köttvaror varsamt, du skulle väl inte vilja att en obducent skulle spela fotboll med ditt huvud eller någon du känner på ett bårhus.

  2. Tack för kritik. Jag håller med om att vi borde gjort lite handycam också i närperspektiv. Stillbild på fångsten kan du hitta här, på Dumpster Devil eller på http://trulpens-lilla-grona.blogspot.com/2011/05/torsdagens-containerdyk.html.

    Om du lyssnar noga på filmen så kan du höra mig säga att det nog ger ett dåligt intryck att göra på det viset. Maria är dock väldigt spontan och, får jag lov att tillstå, rolig. Tycker faktiskt att just den biten av videon innehåller mest humor.

    Djuren är döda och bryr sig nämnvärt. De brydde sig när de levde, men då var respekten noll och intet värd. Jag bryr mig faktiskt inte heller om någon skulle spela fotboll med mitt huvud om jag vore död. Sedan är jag ateist också och håller såväl gudar som själ mest som hypotetiska möjligheter.

    Dock håller jag till viss del ändå med om det du lyfter om respekt. Jag känner trots allt samma sak, exempelvis när jag räddar ägg. Stackars hönor (egentligen är det dem som bör räddas i första hand). Och ännu värre är det om de framplågade äggen bara ska slängas och gå till energiförbränning.

    • mikael Says:

      Jag hörde att du sa det i filmen och förstod att det var menat som humor, dock tyckte man det var ganska smaklöst och tycker du borde klippt bort det.

      Sen är man själv inte speciellt religiös men tror på reinkarnation och därmed att det finns ngn form av själ, inte för att det är speciellt relevant i diskussionen om att visa andra respekt, sen handlar det främst inte om vad djuren tycker, för de kan inte förmedla vad de tycker levande än mindre döda, utan hur man bemöter sin omvärld, det är ju denna respektlöshet som har gjort att människan har tagit sig rätten att exploatera naturen till förödelse.

      • Jag tror inte att Maria menade det som humor, utan det var ett spontant uttryck. Det var inte direkt så att vi hade något manus att gå efter, utan jag satte bara igång kameran och så improviserade vi. Ja, inte särskilt svårt att improvisera, men här ser vi ju att det kanske inte är helt lätt heller. ;-)

        Vi är alla olika. Jag har tittat på klippet ganska många gånger och skrattar fortfarande åt Marias fiskmåsdans. :-)

        Jag håller inte med. Den avgörande respektlösheten ligger i andra dimensioner och då framförallt respektlöshet inför liv.

        Vi tycker olika, och det är ok, för min del åtminstone.

  3. mikael Says:

    Trodde inte heller att ni hade ett manus och är övertygad om att det var ett spontant uttryck från hennes sida, men det var du som valde att ha kvar det och t.o.m. förstärka det med text och ljudeffekter, sen är humor subjektivt speciellt när du känner henne, själv tyckte man det mest var smaklöst.

    Du får tycka vad du vill vi lever i en demokrati som tur är.

    Tror inte du förstod vad jag menade, för att förtydliga så innefattar liv självfallet i ens omvärld, och tycker också att respektlösheten mot levande djur är allvarligare än mot döda, och om människan inte skulle tyckt det var okej från början att exploatera naturen så skulle de inte gjort det, men bl.a. genom religioner som kristendomen som bankat in i folk att människan är herre över naturen och djuren och skapat efter gudsavbild så har de tagit sig rätten att exploatera, sen är ekonomiska motiv och organisationer avgörande med där ideologi inte har så stor betydelse då oligarkernas järnlag styr.

    • Ljudeffekter? Vad menar du? Jag har inte lagt på något annat ljud än musik i början och slutet.

      Sedan vill jag ogärna klippa i en film som den här. Hellre amatörmässigt oförblommerad sanning än en professionell tillrättalagd lögn. Eller något åt det hållet.

      Du får också tycka vad du vill. Jag lovar.

  4. mikael Says:

    Såg fel men tänkte på ett senare avsnitt i filmen, det var hon själv som stod för ljudeffekterna och du la in textremsa.

    Lycka till med filmandet, själv har man inget emot att klippa och klistra för att förstärka saker och ta bort onödigt.


Kommentera

