Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Nyttomaner 27 oktober 2011

Filed under: Övrigt — indigo @ 17:26

Här kommer lite bilder från senare tidens bravader, lite nyttigheter och lite… annat. Tanken var att jag även skulle ta mer bilder på vad som sedan hänt med maten, men allt som oftast har jag glömt det, så jag skriver det istället.

Några kilo frukt och grönt som vi hittade; potatis, palsternacka, ingefära, paprika, en lök, gurka, tomater, japanska päron, sallad, jordgubbar och svamp. Egentligen fick vi dubbelt så mycket svamp än vad som syns på bild, men jag gillade uppställningen. Också hittade vi en påse mynta och basilika. Basilikan har gått lite segt, men myntan har jag torkat i mitt teprojekt, tillsammans med ingefäran och några av jordgubbarna som ligger på tork i skrivande stund.

Teprojekt, som sagt… (mer eller mindre teberoende.)


Är man lite skeptisk mot mjölk som gått ut eller om man bara har mycket mjölk som man vill använda så är pannkaka eller ugnspannkaka ett utmärkt tillvägagångssätt. Vi körde även en gammal favorit i repris, nämligen kyckling med svampsås, samt så blev en burk med pesto till. Päronen gick fort åt som de var, paprikan har fått vara med i en del grytor, och resten av svampen samt löken åkte ner i en god svampsoppa. Nedan finns länkar till kycklingen och svampsoppan.

Och så till sist lite Delicato-bilder. Vi fick ihop det till 32 kilo chokladbollar av olika slag. Också hittade vi konstiga baby-dammsugare, -biskvier och -chokladbollar som ingen av oss sett förut. Men de verkar åtminstone ha förstått konceptet bakom gullighet, eller något.

Lite recept!

Champinjonsoppan: http://www.tasteline.com/Recept/kramig_champinjonsoppa

Kycklingen: http://www.kokaihop.se/recept/lchf-kramig-kyckling-i-ugn

Ha det! :)

-indigo

 

One Response to “Nyttomaner”

  1. Ror Says:

    Hej! Det var mkt gott ni hitta. Kan ni kontakta mig på min mail, har en fråga jag vill ställa till er. Mvh Ror


Kommentera

