Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Några kronor för 10 portioner mat.. 02 februari 2012

Filed under: Frigan — Dumpstermorsan & Spanaren @ 19:53
Tags: ,

 


 

De 3 översta bilderna har jag dumpstrat ihop under 6 dagar plus en till trave bakeoffbröd samt några falukorvar som förvandlades till 8 portioner korvstroganoff  med ris till en kostnad av ca en 20-lapp. Jag tycker det är jättehäftigt att kunna förvandla sopor till 10 portioner smaskens mat för några kronor. Att dessutom kunna ge vidare en kasse mat eller 2 till sina vänner värmer skönt, trots den frusna årstiden.

På återseende /Dumpstermorsan

 

 

 

9 Responses to “Några kronor för 10 portioner mat..”

  1. Kicki Says:

    Du är AWESOME!!!!!!

  2. Jag beundrar dig som orkar detta,men vill också ”Gratta ” dig till vilka kap du fixar. Ekonomiskt så är det ju en vinst för alla och någon gång hoppas jag att affärerna börjar med andra metoder inne i affären. Röda lappar måste kunna bytas ut mot något annat´+ att kanske börja laga mat i affär istället på de produkter som har bäst före datum passerat.

    • Dumpstermorsan & Spanaren Says:

      Thanks for the cred.
      Tyvärr är vi alla med och betalar ett ganska högt matpris för varorna i affären, se inlägget jag skrev för knappt 1 år sedan https://frigan.wordpress.com/2011/04/23/hemkop-tierp/
      Hörde nåt om en stjärnkock som lagade matlådor på varor som snart var bäst före, men vet inte om det blev någon hit.
      Personligen så är mina nattliga dyk för tillfället ett måste, annars skulle jag vara grovt skuldsatt. Studerar & har dålig ersättning plus att en massa gick sönder & kostade massor med tusenlappar för mig förra året. Jag & min familj behöver aldrig gå hungriga iaf samt att jag kan hjälpa några av mina vänner med att dela med mig av överflödet, vi är mellan 10-20 pers plus en handfull hundar & katter som äter upp vad jag hittar. Hoppas också kunna inspirera andra att dyka/påverka matbutikerna på något sätt, sen jag skrev detta inlägg har minst 1300 pers tittat in på Frigan.se !
      / Dumpstermorsan

  3. freefewd Says:

    Soyghurt… Wow, vilket drömfynd! Grattis.

  4. Mickey Says:

    Det där är galet mycket bröd, och inget billigt bröd heller om man skall efter priserna i affärerna. Vad håller vi som konsumenter på med egentligen? Jag har faktiskt hittat en butik som försöker sig på att sälja helt okej och ”utgången” mat. Den här bloggen öppnar mina ögon också, jag skäms lite granna för att jag är så inbiten på ett par siffror.

    Vilken får mig att tänka på den där fisken (torsk i basilikasås portionsförpackad) som säljs i affären till nedsatt pris som gick ut för mindre än en vecka sedan. Jag borde köpa den, den kan vara fullt ätbar ändå. Vilket slöseri för miljön om den slängs också!

    Men jag önskar att det fanns fler sajter om hur länge mat, godis och annat kan vara fullt ätbara! Det är en djungel. Jag har alltid varit någerlunda medveten om att jag inte skall köpa mer än vad jag slänger, och att jag gärna handlar varor med kort datum. Det är ytterst sällan jag slänger mat som jag själv har köpt hem.

    Vad var det förresten som kostade tjugo kronor här? Var det kanske riset?

    • Dumpstermorsan & Spanaren Says:

      Det som kostade några tior var ris/krossade tomater/kryddor/pasta eftersom det jag tidigare dumpstrat av de varorna gått åt. Du behöver inga sajter för att veta hur länge mat, godis & annat är ätbart. Lär dig lite på ditt sunda förnuft & dina sinnen. I början känns det lite ovant, men sen är det plätt-lätt att avgöra om nåt är bra eller dåligt. Fråga gärna en katt i din bekantskapskrets om hjälp till provsmakning, så länge det inte är för stark kryddad brukar de gilla läget. Eller läs på om äldre tiders konserveringsmetoder, dvs saltat/torkat/rökt etc / Dumpstermorsan

  5. Elina Says:

    Hejsan!
    Jag snubblade just in på den här underbara bloggen och jag är väldigt sugen på att själv börja dumpstra.
    Problemet är bara att jag inte har en aning om hur man gör eller vart man kan göra det? Jag bor i en ganska liten stad i Norr, är det då någon idé att dumpstra?

    Tacksam för svar!
    / Elina


Kommentera

