Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Ny årstid, nya tag 06 september 2012

Filed under: Övrigt — Dumpstermorsan & Spanaren @ 16:59
Tags: ,

Råkade vakna extra tidigt & bestämde mig att dumpstra.

Jag har varit förkyld sen mitten av augusti, den jobbigaste förkylningen på många år, så jag har inte haft ork att dumpstra just nåt. Men inatt råkade jag vakna tidigt & kände mig sugen på en runda. 70+vännen behövde påfyllning i sin frys, det fick jag veta efter min runda, väldigt lägligt.

 

Han skulle äta oxfile idag, själv stekte jag upp entrecoten, till det lite hemmagjort vitlökssmör.

Tidigare i veckan gjorde jag ett smaktest med gräddfil, den ena var utgången sen 30 dagar tillbaka, den andra hade 9 dagar kvar till ”bäst före datum”  Smakskillnaden var hårfin !

På återseende / Dumpstermorsan

 

6 Responses to “Ny årstid, nya tag”

  1. Danne Says:

    Hej Morsan. Jag är nyfinflyttad i Malmö och söker dumpstringsställen… du verkar ha flera vettiga. Går det att hänga med dig någon gång eller så att du kan kunskapsutjämna om var det fungerar bra månne?

    danne

  2. Ja, det där med bäst före datum är ett mysterium : Häromdagen hittade jag matlagningsgrädde märkt med bäst före datum 15 juli 2012 i mitt kylskåp.Den första tanken var att slänga direkt,men jag smakar …….! Inget fel på grädden smakade som vanligt inte surt ,så givetvis ner veg. grytan som lagades.I och för sig undrar jag hur många tillsatser finns i grädden ?

  3. Marika Says:

    Blir lite nyfiken på hur det funkar att dumstra kött. Det finns ju större risker med en köttbit än en gurka med bakterier och sådant om maten legat varmt. Luktar och kollar du redan på plats eller hur funkar det?

    • Dumpstermorsan & Spanaren Says:

      Första året jag dumpstrade mat åt jag inget kött. Men min 70+vän gjorde & hundarna/katterna. Med kött är det som med allt annat, ju större yta, desto mera bakterier kan växa till. Jämför salladshuvud/färdigskuren sallad eller köttbit/färs. Snabbkoll på plats o sen sunt förnuft hemma. Är köttet rökt/saltat el dyl är det ju konserverat längre än bäst-före datum. Ibland kan man behöva skölja av köttbiten innan tillagning, men så kan det ju vara med köpt/färskt oxå. Håller självklart ett öga på väderleken, men har även märkt att affären där jag dumpstrar ställer in kött/mejeriprodukter i kylen nån/några dar om de inte slängs samma dag. Täta kollar i containrarna plus att jag handlar i butiken dagtid har gett mig det facit.
      /Dumpstermorsan

  4. […] Svarade så sent som i natt på en kommentar om att dumpstra kött. Den hade hamnat i bloggens soptunna https://frigan.wordpress.com/2012/09/06/ny-arstid-nya-tag/ […]


Kommentera

