Frigan – Våga lev på överflödet!

Friganer skrev och visade.

Sopdykning, en praktisk guide 14 juli 2009

Filed under: Frigan — Frigankollektivet @ 21:18
Tags:

Container och plasthandskar

Alla butiker som säljer mat slänger mat. Det är mycket stora mängder som kunderna inte vill betala för. Det är allt ifrån buckliga konservburkar, en kartong med ägg där ett ägg spruckit, trötta grönsaker, kött och bröd.

Det slängs mest grönsaker och frukt. Kunderna är mycket kräsna och vägrar betala för mogna bananer, mogen mango osv. De flesta kunder tittar på bäst-före-datumet hellre än att faktiskt titta på maten.

Så gå nu en promenad och titta efter hur butikerna i ditt närområde hanterar sopor. Står det en container på baksidan? Några soptunnor? Alldeles säkert finns det mycket bra mat i dem. Gå och titta! Tyvärr har många matbutiker idag kompressorer som mosar all mat, så vänta dig inte för mycket.

Den bästa tidpunkten att leta efter mat är efter stängning (21-23). Vill du undvika att bli sedd är det bäst att gå vid 1-tiden på natten, då det är som mörkast. Använd en liten, men ljusstark ficklampa för att vara säker på att du kan se det du ska äta. Bagerier har helt andra tider. De bakar på nätterna och går hem vid 17-tiden.

Du kommer att bli kladdig och ibland är det ganska ofräscht, så du kommer vilja ha med dig en handduk som du kan torka av händerna på. Gummihandskar underlättar. Och naturligtvis, kläder och skor som du inte är rädd om.

På vissa ställen är containrarna låsta. Det vanligaste är att de är låsta med hjälp av kedjor och hänglås. Dessa kan öppnas med bågfil eller bultsax. Har du tur låter de det vara öppet sen, då det ju faktiskt bara är sopor låset vaktat – fast bara i deras ögon!

Ofta har butikspersonalen gått runt i butiken med en sopsäck och slängt vad det nu är de vill slänga i den. Sedan slänger de hela sopsäcken i en container på baksidan av butiken. Hittar du sådana sopsäckar har du tur! Man kan hitta allt möjligt bra i dem.

En sax är bra att ha med för att kunna klippa upp sopsäckar och förpackningar, men knyt gärna upp påsarna om du kan, så att du kan stänga dom efter dig när du går. Ha som regel att försöka lämna så lite spår efter dig som möjligt, då gör du dig inga onödiga ovänner. Märker du att det är fler som också hämtar mat från din container? Lämna då kvar lite, så går de åtminstone inte tomhänta hem, och blir lika snälla tillbaka! Ta med några plastpåsar att bära hem maten i.

Vissa särskilt bra produkter:

  • Konserver, kan vara buckliga och sakna etikett, men så länge förpackningen är obruten är innehållet sterilt.
  • Mejeriprodukter, kan visserligen härskna, men så länge de smakar bra är de bra.
  • Ost, kan mögla, men möglet sprider sig inte. Skär bort mögliga delar, resten ska vara ok.
  • Grönsaker, slängs ofta bara för att utseendet inte är perfekt.
  • Frukt, blir ofta mjuk och ruttnar/möglar men det mesta är fullt ätbart.
  • Mango, är en favorit! Man kan ofta hitta perfekt mogen mango, bara att skölja av och njuta!
  • Citrusfrukter, säljs ofta i nät. Om en frukt i nätet blir dålig slängs alla.
  • Körsbärstomater, säljs i små plastkorgar. När en tomat är dålig slängs hela korgen.
  • Meloner, kan vara mjuka och dåliga på en sida. Skär bort det dåliga och njut av resten.
  • Bananer, mängder av bananer slängs bara för att folk verkar föredra omogna bananer.
  • Rädisor, slängs när blasten vissnat.
  • Ägg, ett sprucket och sex-packet slängs… fem ägg till dig!
  • Kaffe, så länge vakuumförpackningen är intakt är kaffet som nytt.

Hygien för friganer

Det är svårt att göra ett bra urval på plats, vid soptunnan. Titta på maten och känn på den. Lukta eller smaka aldrig på något direkt ur soptunnan! Om det verkar bra så ta med det hem. Du kommer troligen hitta mer än du kan bära, så ta bara det bästa.

Väl hemma sorterar du maten och väljer vad du vill behålla. Ta en sak i taget, titta noggrant och leta efter hål i förpackningen och mögel. Om det ser bra ut så skölj av det under rinnande vatten. Diskmedel kan hjälpa. Väteperoxid (3%) och alcogel dödar effektivt bakterier.

Lukta! Luktsinnet har utvecklats under hundratusentals år och evolutionen har gett dig en näsa som är fantastiskt bra på att upptäcka förruttnelse. När organiskt material ruttnar bildas ett antal olika ämnen. Några viktiga är putrecine, kadaverine, dimetylsulfid och vätesulfid. Dessa ämnen är den mänskliga näsan extremt känslig för! Luktsinnet är ditt bästa redskap för att hitta bra mat. Så lukta noga och länge.

Ät inget som luktar eller smakar konstigt!

Sedan gäller det att få eventuella bakterier som är kvar att sluta växa.  Kyl därför maten så snabbt som möjligt.

Mikrobiologi för friganer

  • Escherichia coli, som är en vanlig tarmbakterie. Din tjocktarm och avföring är full med coli-bakterier. Om avföring på något sätt kommit i kontakt med mat drabbas man av magsjuka i ett par dagar. Det är obehagligt, men inte särskilt farligt.
  • Yersinia, är en annan bakterie som lever på frukt och grönsaker. Bakterien orsakar yersinios (feber, magsmärta, diarré). Bakterien tål både låga och höga temperaturer (2-60 °C). Yersinia tål inte syre.
  • Clostridium bolutinum, Orsakar botulism som leder till förlamning och som är en dödlig sjukdom. Bakterien finns naturligt i våt jord. Den tål inte syre.
  • Lactobacillus, är mjölksyrabakterier som lever i mejerivaror. De finns naturligt på människokroppen och är ofarliga. De bildar mjölksyra och gör så att mjölk och smör härsknar. Maten kan bli sur och dålig, men är inte farlig.
  • Salmonella, orsakar salmonellios, med feber, magsmärtor, kräkningaroch diarré 12-72 timmar efter smittotillfället. Salmonella kan finnas i animalisk mat som kyckling, ägg och fläsk.
  • Shigella, orsakar shigellios med feber, kramper, kräkningar och diarré. I svåra fall dystenteri som är dödlig. Shigella smittar genom att maten blivit förorenad med avföring. De vanligaste smittade produkterna är färdigblandade sallader och grönsaker. Smitta kan enkelt förebyggas med god hygien.
  • Vibrio vulnificus, är en bakterie som kan finnas i musslor och skaldjur. Orsakar kräkningar och diarré.
  • Campylobacter, är en grupp bakterier som orsakar vanlig magsjuka. Vanligaste sättet att smittas är att maten är förorenad av avföring eller annan smuts eller att maten inte är ordentligt tillagad.
  • Mögel, är olika typer av svampar. Många mögel bildar giftiga mykotoxiner. De bildar också mikroskopiska sporer som kan ses som ett fint damm. Det är farligt att andas in dammet.
  • Aspergillus, är en vanlig mögelart som finns överallt. De kan bilda aflatoxin som orsakar levercancer. Särskilt farligt är mögliga nötter, mjöl, ris och kryddor.

Om du är försiktig och skaffar dig kunskap om matförgiftning och dessa bakterier bör du vara helt säker.

/Jonas (Insänd till Frigan-kollektivet)

Fler guider, på engelska: Kortare, Längre

 

77 Responses to “Sopdykning, en praktisk guide”

  1. Cont-Einar Says:

    Men hur farligt är mögel egentligen? Jag har aldrig hittat nåt tydligt svar på det. Är det ok att bara skära bort mögelbiten och sen äta resten, eller bör man slänga hela frukten/osten/brödet eller vad det nu är? Jag brukar skära bort och sen smaka försiktigt, och är det ok så äter jag resten. Om det inte är alltför mycket mögel förstås, för då slänger jag allt.

    • Kristin Says:

      Att du brukar skära bort och smaka försiktigt, eller slänga allt om det är för mycket låter ju jättebra! Så gör jag med,har alltid gjort. Och ingen av oss har ju blivit sjuka så det verkar inte vara farligt. Men att äta de mögliga delarna är nog inte bra alls, vissa säger att det inte är farligt, men det smakar och luktar ju äckligt och vi har ju fått smak- och luktsinnet för att inte äta det som är dåligt, så…

  2. Matilda Says:

    Totalimponerad av er insats och att ni uppmärksammar detta med slöseriet på mat och prylar i vårt samhälle.
    Jag är jätteintresserad av att bli frigan men är ju rätt feg om att göra det själv eftersom jag aldrig testat.
    Hänger mkt i Borås o Göteborg annars!
    Peace :)
    /Matilda

  3. Jonas Says:

    @Cont-Einar
    Det finns många olika mögelsorter. Vissa är farliga, andra inte.
    Tänk på Penecillinum roqueforti som används till vitmögelostar. Den är nära släkt med Penecillinum notatum som bildar det mycket giftiga ämnet penecillin.

    Det finns Aspergillum-mögel som är ofarliga, (Aspergillum oryzae t.ex) andra arter bildar aflatoxin som är det mest cancerframkallande ämnet vi känner till .

    Det är svårt att svara på något annat sätt.

    Matilda, hör gärna av dig! Vore kul att byta erfarenheter i Borås.

  4. Fanny Says:

    Wow! Jag är också grymt imonerad, lycklig över att hittat denna sida som får mig att våga mycket mera. Skulle dock också vilja ha någon att dumpstra med! Bor i Stockholm och ska genast ut och leta efter öppna grindar och fulla containrar! tack för all underbar information och för att ni underbara människor finns som tar vara på jorden!
    Ses i mörkret, lovar att lämna till er också!

    /Fanny

    • Mikaela Says:

      Jag flyttar till Stockholm den 23 augusti och tänkte också utforska dumpstring-möjligheterna där… Vi kunde kanske leta lite tillsammans? Bättre att vara flera ju =)

      • Nathalie Says:

        Jag är också väldigt pepp på att dyka efter mat! Vet ni några bra platser? Har gjort det tidigare i Berlin men kan tänka mig att det är väldigt annorlunda i Sverige.

      • Julia Says:

        hur går det med sopdykningen? hittar ni något i stockholm?
        jag skulle gärna hänga på någon gång :D

      • mia Says:

        Hej!
        jag vill gärna dyka med er…

        mvh /mia andersson

      • Indra Says:

        JAAAA!

        äntligen!

        Jag vill gärna dyka med er! jag har tidigare gjort det i Malmö men har inte hittat några bra ställen i sthlm, antar att jag bor för centralt…
        Hör av er så kan vi styra upp ihop!!

  5. Deleram Says:

    Hej,

    jag har valt att bli frigan, för att protestera mot den konsumtion-samhälle lever i, som varken är moraliskt rätt eller miljövänligt. Jag undrar om ni har lite tips, information, som ni kan dela med mej? eller komma i kontakt med andra friganer, jag bor i Mölndal, en kommun söder om Göteborg.

    varma hälsningar

    Deleram

    • För mer information och tips kolla in Trashwiki.org. Det finns sidor som Sverige och Stockholm också.

      Det finns en hel del friganer runt Göteborg – kolla in friskit.forumportal.se – där du kan hitta någon att containerdyka tillsammans.

    • refuSe Says:

      Jag har också funderat på att bli frigan, lite tråkigt att dumpstra själv bara. Bor också i Mölndal så du får gärna höra av dig om du vill sällskapa någon gång?

      • ingridsuperstar Says:

        Jaaa vill också dyka! Gärna med början ikväll eller imorgon, 2-3 mars 2010. Kan tänka mig att testa lite alla möjliga ställen jag fått tips om i Göteborgsområdet. Finemang om jag även kan göra ett radioreportage till min journalistutbidning, ja vet, en hel del tjat om det här men om jag själv blir proffs-frigan tänker jag att det inte är bra att vara ljusskygg. För den goda sakens skull, ett slags personporträtt på plats där du får utveckla dina tankar om varför du valt detta. Mejla på ingriiid@hotmail.com så hookar vi upp.

  6. Lena Says:

    Hejsan

    Inga dåliga grejer de ni gör, skulle nog själv oxå om man inte va så feg:-(….
    Nån i göteborg som känner för detta å vill ha sällskap??

    • deleram Says:

      Hej Lena,

      jag skulle gärna vilja göra dig sällskap och sopdyka. Var i Gbg bor du? Vet du några bra ställe, där man kan sopdyka?

  7. Sofie Says:

    Ett tips om man inte vill riva i containrar men ändå vill komma åt samma mat är att prata med affären och säga att man håller grisar eller andra djur och fråga om man får hämta gammal mat från affären och ge till grisarna :). Vet flera som får lådor med ok frukt & grönsaker som bara inte är lika ”piffiga” längre..mitt på ljusa dagen! :)

  8. Soplisa Says:

    Hej!

    Det finns hyfsad info om bra ”fynd-ställen” typ butiker/soprum/sopcontainers etc. beträffande de större städerna, men om man bor uppe i Norrland, tex Umeå, hur hittar jag tips, och/eller info, om var man kan leta (hitta! ; )) tex bra mat o saker mm?
    Eller komma i kontakt med andra (glada!) friganer häromkring?

    Maila gärna!

    Mvh ”soplisa”

  9. […] Artiklen her er i grove træk oversat fra frigan.se […]

  10. […] friganer och samlat på mig det mataffärerna slängt när det stänger. Det är som dumpster-diving, men skillnaden här i New York är att man inte ens behöver hoppa ner i en stor och skitigt […]

  11. Emelie Says:

    Hej!

    Tack för ett bra inlägg och en fin sida. Har funderat på att bli frigan länge men nu blev jag så inspirerad att jag tror att jag är mogen att ta steget. Hoppas bara att någon av våra två mataffärer i stan har tillgängliga containrar. Jag bor i Söderhamn, Hälsingland, Norrland så om någon är i närheten (mot alla förmodan) och vill hänga på så hör gärna av er. :)

    Mvh
    Emelie

  12. Julia Says:

    HEJ!

    Eran sida är ju underbar! :) Tack!
    Jag har blivit grymt inspirerad av er och funderar på att börja Dumpstra här i Västerort (Stockholm). Grejen är den att jag inte har någon att dyka med, så jag undrar om några/någon har lust och mötas och dumpstra tillsammans :-)
    Jag bor Väster om Stockholm, Råcksta (nära Vällingby)

    Jag har dumpstrat en gång tidigare, då i Göteborg då vi hittade stora fynd som Toscatårta, jordgubbar och hysteriskt mycket keso :D

    Kärlek och Fred till er alla Sopdykare.
    Ni får jorden att snurra åt rätt håll :-)

    • Lena Granefelt Says:

      Hej! Jag heter Lena Granefelt och är fotograf.Jag ska ta bilder till en artikel om ”den engagerade generationen” och tycker att era tankar är viktiga och bra. Finns det möjlighet att få ta lite bilder under en container dykning? Det blir alltid bäst om det är på riktigt. Det behöver inte vara med ansikten om man vill vara anonym. Artikeln ska publiceras i Sj tidning Kupe.
      Kika gära på min hemsida
      http://www.lenagranefelt.com
      M v h
      Lena
      0708-640124

  13. Lena Says:

    Hello!
    Ville bara säga lite kort om konservburkar: är burkarna buckliga och har varit så ett tag kan legeringen på insidan brutits och järnjoner komma ut i maten. Speciellt sura matvaror som krossade tomater eller konserverad annanas.

  14. […] kedja som idag involverar mängder av människor, en del går ännu längre, de kallas Friganer. Frigan & dumpstring är nya ord för mig, som snarare förknippas 80-talets miljömuppar än dagens klimathjältar som […]

  15. Svartröd Says:

    Någon som är sugen i Malmö? Alltid trevligt med sällskap

    • Kribbe Says:

      Har också börjat dyka i runt malmö området skulle det skulle vara trevligt med lite sällskap.

      hör gärna av dig

      mvh

      • Lovisa Says:

        Hej! Jag bor i Malmö och skulle jättegärna haka på och lära mig denna ädla konst!/Lovisa

  16. Måns Says:

    Hej!

    Jag lyckades inte hitta nån email adress på sidan till er, men jag skulle gärna hänga med nån gång och se hur det går till (om det skulle gå bra)!
    Jag bor i Malmö.

    Hälsningar,

    Måns

  17. Undrar om det är någon som vet något bra ställe i Sundsvall? De verkar ha matkompressorer överallt.

  18. Milkshake Says:

    Hej, jag är intresserad av att hänga på i Sundsvall!

  19. Kristina Says:

    Hej, vad spännande det här låter. Om det finns några som sopdyker i Sundsvall skulle jag gärna vilja komma i kontakt med er. Mejla mig gärna: kristina.forsstrom@st.nu

    /Kristina Forsström, Sundsvalls Tidning.

  20. Lovisa Says:

    Hej!
    Jag hoppas innerligt att den här tråden fortfarande är levande! Jag skulle jättegärna vilja haka på och dyka i containrar i Malmö. Hör av er till mig nästa gång ni ska ut och göra er själva och jorden en tjänst! /Lovisa

  21. Gräfling Says:

    Hejhej.
    Jag plockade för första gången på många år upp lite krubb ur en container i morse men var med om något besynnerligt: blandat med maten och förpackningsskräpet låg något som såg ut som grovsalt, vitt och kristalliskt. Blev aningens nojig… någon som vet vad det kan ha varit och vad det gjorde där? Vill inte bli råttgiftsförgiftad. :O(

    • mikael Says:

      Det var förmodligen tvättmedel eller salt, har själv påträffat tvättmedelspaket som är skadade i containrar förut, butiker brukar också sätta ut varningsskylt om de lägger ut råttgift, de kan annars åka dit för vållande för annans död eller liknande, fast om man var du så skulle man ta det säkra före det osäkra finns tillräckligt med andra ätbara varor ändå, man har ju ingen lust att ligga magsjuk flera dagar framåt.

  22. glaneur Says:

    Brukar ni gå regelbundet med goda resultat i Malmö? Jag skulle gärna vara med någon gång om det går att samordna, men jag vet inte riktigt hur vi kan kontakta varandra. Ni kan väl evt. skriva till mig som glaneur på dumpsterdiversparadise.com om ni (i likhet med mig) inte vill ge emailadressen här på sidan.

    • sankara Says:

      Tja!

      Har dykit runt malmö par gånger nu hittat par ställen som är rätt ok, speciellt bagerierna. om ni vill haka på nån gång hör gärna av på epost

      • glaneur Says:

        På söndag kväll den 15/5 kan jag tänka mig en tur i Malmö (eller Lund). Hur kommer man i kontakt med Er när jag inte ser din email? Mitt ID på dumpsterdiversparadise.com är glaneur om ni vill skicka PM där och annars föreslå något sätt.

  23. […] Sopdykning – en praktisk guid […]

  24. Lina Says:

    Hej! Jag är en tjej som bor i Örebro som undrar om ni har några tips på bra öppna containrar här. Tänkte börja friganisera men vore ju skönt att hitta en öppen container på en gång. :)

    MVH
    Lina

  25. Anna Says:

    Hej!
    Söker kontakt med någon av er. Vänligen ring mig på 08-459 43 05.

    • Cont-Einar Says:

      Anna’s mejladress visar att hon jobbar på Tv4.
      Själv är jag emot att friganer går ut i stormedia och berättar om vad vi håller på med, för jag tror det gör mer skada än nytta. Men om det finns det ju olika åsikter.

  26. Mats Olsson Says:

    Hej

    Är det några sopdykare i Sundsvall som vill ställa upp på ett reportage i Dagbladet. Mejla: mats.olsson@dagbladet.se

    Hör av er
    Mats Olsson

  27. Alex Says:

    Hey!

    Någon som vet om det förekommer dykningar i Trollhättan? Intresserad men tråkigt att springa ut ensam! kan nås: nicdicc@gmail.com

  28. […] Här finns en instruktion för de som är sugna på att börja dumpstra. Share this:FacebookTwitterE-postLike this:GillaBli först att gilla denna post. […]

  29. Råttan Says:

    Tja!
    Ska börja rota käk i Örebros containrar tänkte jag, sällskap någon? :)

  30. En Sopa Says:

    Lite sugen på att testa detta. Bor i Göteborg och håller till till mycket runt gamlestaden och i majorna. Nån som vill träffas?

    • Persephone Says:

      Hej skriv till mig ! Är i Göteborg

    • Sonja Says:

      Hej!
      Jag är nyinflyttad till Bellevue och är sjukt pepp på att dyka lite och har ingen att göra det med!

  31. Elina Says:

    Hallå!
    Jag och en eller flera ska ut i morgon och dumpstra för första gången, och vi blev ganska osäkra pga listan med bakterier. Hur exakt skyddar man sig mot alla dem? Det står att man ska diska med diskmedel, gäller det alla saker? Om maten är i en förpackning, ska man skölja av förpackningen eller spelar det ingen roll? Ska man kyla alla saker? Bakterierna som inte tål syre, dör de inte i containern eller ute eller när man är hemma? Har någon av er varit sjuka?

    Som ni ser så är det en del frågor och funderingar. Evigt tacksam för svar!

    • akademikern Says:

      Man är aldrig skyddad mot mikroorganismer, sålänge man inte bor i en kuvös eller tar med sig en autoklav till containern. Få farliga bakterier är synbara med blotta ögat. Därför skulle jag rekommendera att allt sköljs ordentligt med ljummet vatten, varav förpackningar med diskmedel. Man kan inte vara nog försiktig eftersom en del bakterier kan ha dödlig utgång. Har man koll på mikrobiologi kan man agera sunt. Sen får man ju också välja vad man plockar med sig. Sålänge utomhustemperaturen ligger under 3 fyra grader behövs ingen kylväska.
      Lycka till!

      4 grader håller sig både mikroorganismer och matvaror i schack, kommer man över det bör man kunna kyla grejerna.

  32. Roza Says:

    Vilken bra guide! Jag och min sambo lever väldigt fattigt och har länge funderat på det här med sopdykning, men vi vet inte var vi kan hitta någon bra container, någon som har tips? Vi bor i Göteborg, inte så långt ut på Hisingen. Tack för svar :)

  33. Kaka Says:

    Hallå, är det någon i umeå som är sugen på att dumpstra tillsammans?

  34. Ankan Says:

    Hallå alla! Jag tänker sätta igång med detta, och skulle uppskatta tips på ställen i Gbg, gärna centrum området.. Är speciella dagar bättre eller är det detsamma? Ska man dra ut på natten? Antar det eftersom man inte vill bli upptäckt.. Alla tips blir jag jätteglad för!

  35. Max Says:

    Wawa Wiwa! Anyone up for a dive in Malmo? As a foreign student with plans for his own apartment back in the old country, I’d love to save some krona and dive into corporate dumpsters! Apart from bakeries, which areas do you find good to hit?

  36. Nea Says:

    Hej! Ska flytta tillbaka till Linköping i höst och undrar om någon här vet bra ställen att dyka? Har aldrig gjort det innan men vill gärna prova på det. Blir glad för alla tips jag kan få! :D

  37. Sonja Says:

    Hej! Jag undrar om någon kan tipsa om ställen runt kortedala och gamlestaden? Är nyinflyttad till Göteborg och väldigt sugen på att börja dyka! Hakar gärna på någon annan också då jag för tillfället inte har någon att dyka med!

  38. jacky Says:

    Hej! Jag skulle gärna börja med dykning. Någon som vet var man kan leta i Stockholm?

    Tacksam för svar! :-)

    kjacky1349@gmail.com

  39. […] trots kringsnurrande tankar på det inte dumpstrat/friganiserat/containerdykt en enda gång. På den här bloggen finns en liten guide till friganisering. Lika mycket till mig själv tror jag… Okej, kommer […]

  40. Jenny Says:

    Any tips and/or hints on shops who have unlocked containers standing outside in Karlstad?.

  41. Sara Says:

    Hej!
    Någon i Sundsvall som dumpstrar? Jag vill jättegärna hänga på :D
    Hör av er till tuvull@live.se

  42. Lolish 912 Says:

    Hej vet någon vart man kan diva i Umeå, verkar sm att de flesta ICA kontainerna som jag har stött på har varit låsta med stora lås… Helt löjligt fan jag är ursprungligen från gbg och har inte stött på detta hemma, finns t.o.m ICA butiker som skyltar att man får diva i deras kontainer så länge man inte stör allmänheten …. Aja

  43. aprikos Says:

    Lolish, leta upp ”dumpstra med oss” på fb och bli medlem där. Du och jag skulle t.ex dumpstra ihop, vi bor i samma stad.

  44. Patrik Says:

    Tanken är väl trevlig om man vill hålla på med detta, men är du helt dum i huvudet som knipsar upp ett lås? Tänker du betala för det sen eller? Jag kan köpa om det är ett öppet område med öppen container, men det är ju för fan skadegörelse att paja företagets ägodelar. Du hade tyckt att det var ok om jag pajade ditt cykelllås även om jag inte gjorde ngt på cykeln eller?

  45. Gabriella Says:

    Hejsan jag är jätte intresserad av att dumpstra i Malmö finns där någon som kan visa hur man gör?

  46. Karin Says:

    Hallå. Jag bor i Linköping, någon som vill dumpstra med mig? Jag är ny inom området. Kommentera i min blogg om någon är på: ordhora.blogg.se

  47. Hej! Vet att det här inlägget är rätt gammalt, men jag har en fråga och hoppas att Jonas som skrivit texten kan svara:

    Jag är själv dumpstrare, från Piteå. När jag inte dyker pluggar jag mediedesign vid högskolan här och just nu läser jag en kurs i magasinsproduktion. Här ska vi alla göra var sitt magasin och jag har valt att speca min tidning på bloggar om hållbarhet, feminism och rättvisa. I mitt första nummer är temat containerdykning och det här inlägget vore perfekt till tidningen.

    Så min fråga är alltså om jag skulle kunna få använda mig av den här texten i mitt magasin? Jag har tyvärr inga pengar att erbjuda men är supernoga med att skriva ut vem som skrivit texten, och länka till bloggen. Magasinet kommer visas på internet, för närvarande på min egen blogg och på min kass facebooksida. Den kommer även visas vid ett vernissage klassen kommer ha på skolan. Maila mig gärna så fort som möjligt om besked (om du/ni hinner se detta) i April ska allt vara klart till tryck.

    :)
    /Rebecca


Kommentarer är stängda.